Atrakcje 2011

The Flying Bulls [Czechy]

Czeska grupa akrobacyjna, jedna z najbardziej znanych na całym świecie. Latające Byki wykonują wiązankę niewiarygodnych ewolucji w tym niesamowite lustro. Liderem zespołu jest kobieta - Radka Machova. Bullsi latają na czterech Zlinach 50LX w malowaniu sponsora - firmy Red Bull. Wrażenie jakie zrobili na mazurskiej publiczności to jeden z powodów dla których nie może ich zabraknąć w tym roku.
Biało-Czerwone Iskry

Najliczniejszy i najpopularniejszy polski zespół akrobacyjny. Siedem samolotów odrzutowych TS-11 Iskra, a za ich sterami najlepsi polscy piloci wojskowi. Od 1991 roku Biało-Czerwone Iskry godnie reprezentują nasz kraj na pokazach na całym świecie. Dla mazurskiej publiczności wykonają swój najnowszy program.
We Fly! Team [Włochy]

Jedyny na świecie zespół pokazowy, w którym dwóch z trzech pilotów jest niepełnosprawnych. Włosi postawili sobie za zadanie udowodnienie, że brak pełnej sprawności fizycznej nie tylko nie ogranicza możliwości latania, ale nawet pozwala na latanie w zespole akrobacyjnym. Trzy samoloty Texan 550 znaczące ślad na niebie trzema kolorami dymu wykonają zachwycający pokaz, który na długo zapadnie w pamięci mazurskich widzów.
Sikorsky S-38 [USA]

Jedyny na świecie zespół pokazowy, w którym dwóch z trzech pilotów jest niepełnosprawnych. Włosi postawili sobie za zadanie udowodnienie, że brak pełnej sprawności fizycznej nie tylko nie ogranicza możliwości latania, ale nawet pozwala na latanie w zespole akrobacyjnym. Trzy samoloty Texan 550 znaczące ślad na niebie trzema kolorami dymu wykonają zachwycający pokaz, który na długo zapadnie w pamięci mazurskich widzów.
Kauno Aeroklubas [Litwa]

Litewcy piloci są stałymi gośćmi mazurskich pokazów. Samoloty na których latają to świetne radzieckie maszyny szkolne - Jakowlew Jak-52. Pomimo, że nie są to samoloty wyczynowe, doskonale nadają się do prezentacji figur akrobacji zespołowej i indywidualnej. Litwini zaś słyną z nieprzeciętnej precyzji z jaką wykonują swoje pokazy. W ubiegłym roku dali niezwykły pokaz umiejętności lecąc w ciasnym szyku z dużym samolotem transportowym Dakota DC-3.
śląska Grupa Akrobacyjna - 2x Extra 330LC

Dwóch bardzo doświadczonych pilotów akrobacyjnych za sterami dwóch superwyczynowych maszyn akrobacyjnych. Nowa, ale wielce obiecująca formacja na rynku rodzimej akrobacji lotniczej - śląska Grupa Akrobacyjna. A ich samoloty to najmocniejsze "akrobaty" na mazurskich pokazach: moc - 330 KM, prędkość maksymalna - 410 km/h, prędkość obrotu wokół własnej osi - 420 stopni na sekundę.
Artur Kielak na Extra 330LC

Bardzo doświadczony pilot linii lotniczych (nalot ponad 5000h) za sterami superwyczynowej maszyny akrobacyjnej. Nowa, ale wielce obiecująca postać na rynku rodzimej akrobacji lotniczej. A jego samolot to najmocniejsza Extra na mazurskich pokazach: moc - 330 KM, prędkość maksymalna - 410 km/h, prędkość obrotu wokół własnej osi - 420 stopni na sekundę.
Robert Kowalik na Steen Skybolt 300

Wielokrotny Mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej w samolocie o wyjątkowej konstrukcji. Mały, zwinny dwupłatowiec o zaskakujących właściwościach lotnych pozwala dobremu pilotowi na profesjonalną akrobację czyli oszałamiającą wiązankę pętli, półpętli, beczek sterowanych i autorotacyjnych, wywrotów, ślizgów itp.
Ireneusz Jesionek na Extra 300L

Wielokrotny Wicemistrz Polski w Akrobacji Samolotowej, dobrze znany bywalcom mazurskich imprez lotniczych. Jego pokazy zawsze wzbudzają entuzjazm i niekłamany podziw publiczności. A w rękach Mistrza najpopularniejszy na świecie współczesny samolot wyczynowy - Extra 300L, pozwalający na wykonywanie wszystkich znanych figur akrobacyjnych, podczas których przeciążenia mogą dochodzić nawet do 10G! Egzemplarz który zobaczymy na Mazury Airshow na codzień służy zawodnikom polskiej kadry narodowej.
Uwe Zimmerman na Extra 200S [Niemcy]

Mniejszy silnik to wcale nie znaczy, że mniejsze emocje. Niemiecka Extra znana już polskiej publiczności m.in. z pokazów w Krakowie, a za jej sterami Uwe Zimmerman. Jak mówi pilot, pokazy to dla niego sama przyjemność i widać, że podczas pokazu świetnie się bawi, a publiczność wraz z nim. Z przyczyn technicznych nie dotarł na pokazy w 2010 roku, ale zapowiedział, że w kolejnym roku pojawi się na pewno.
3AT3 Formation Flying Team

Młody stażem, ale już bardzo znany polski zespoł pokazowy. Latają na ultralekkich samolotach AT-3, wykonując przeloty w szyku i niektóre figury akrobacyjne. Pomimo ograniczeń jakie nakładają na pilotów możliwości ich maszyn ich pokaz jest emocjonujący i pełen wdzięku. W 2010 roku "kupili" mazurską publiczność i mamy nadzieję, że staną się stałymi bywalcami imprezy.
Cessna 172 (wodnosamolot)

Najbardziej popularny wielozadaniowy samolot dyspozycyjny tym razem w wersji przystosowanej do lądowania również na wodzie. W Polsce jest zarejestrowany jeden taki egzemplarz, który odwiedził nas w 2010 roku i zapowiedział się na kolejne edycje pokazów.
Aviat Husky (wodnosamolot)

Wielozadaniowy lekki samolot produkowany w USA od lat 80. XX wieku w wersji z pływakami. Jedyny w Polsce, świeżo zarejestrowany egzemplarz służący do szkolenia pilotów na tym typie samolotów (wodnopłaty) w szkole Airport Biernat w Gądkach. Husky zaprojektowany został jako maszyna patrolowa, szkoleniowa oraz do holowania szybowców lub banerów reklamowych. Samolot po raz pierwszy zaprezentuje się w naszym kraju publicznie.
Dakota DC-3 [Szwecja]

Legendarny amerykański samolot transportowy, stworzony w 1935 roku na zamówienie American Airlines. DC-3 okazał się samolotem niezwykle udanym, długowiecznym i wdzięcznym w eksploatacji. Przez ponad 30 lat po II wojnie światowej podejmowano nieskuteczne próby stworzenia samolotu, który byłby godnym następcą DC-3. Dakota może lądować prawie wszędzie - wystarczy jej 700 m w miarę równego terenu. Podczas Mazury Airshow 2010 samolot prezentował się w pięknym locie w szyku z dwoma samolotami treningowymi z ZSRR - Jakowlewami Jak-52. Mazurska przyroda oraz wspaniała publiczność spowodowała, że piloci szwedzkiej Dakoty zapowiedzieli, że będą stałymi gośćmi naszej imprezy.
Jakowlew Jak-18

Samolot treningowy produkcji radzieckiej, niezmiernie popularny w latach 40. i 50. w wielu państwach bloku wschodniego. Wyposażony jest m.in. w pneumatycznie wciągane podwozie. Jaki-18 były wykorzystywane pierwotnie głównie do szkolenia pilotów wojskowych (również w Polsce), a później trafiły do aeroklubów, gdzie były w użyciu aż do końca lat 80. Egzemplarz, który zobaczymy na Mazurach jest latającym eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
RWD-5R

RWD-5 zbudowany został w latach 30. XX wieku i do dzisiaj pozostaje najmniejszym samolotem jaki kiedykolwiek przeleciał przez Atlantyk. Dokonał tego w 1933 roku Stanisław Skarżyński pokonując na RWD-5 dystans 3582 km. Samolot który zobaczymy podczas Mazury Airshow 2011 pomalowany jest w oryginalne barwy ówczesnego użytkownika tej maszyny czyli PLL LOT i jest jedynym latającym egzemplarzem na świecie.
Tiger Moth

Samolot szkoleniowy brytyjskich sił powietrznych z lat 40. XX wieku. Egzemplarz który zaprezentuje się na Mazurach wyprodukowano w 1940 roku i do 1953 roku pełnił regularną służbę wojskową. Z powodu awarii kolejne 25 lat trafił do magazynu. W latach 70. przywrócony do stanu lotnego był prezentowany na pokazach oraz woził pasażerów w lotach widokowych. Dzięki zaangażowaniu wielu osób, od 2007 roku niezwykły samolot, latający symbol historii sił powietrznych – Tiger Moth jest w Polsce.
Auster Mk IV

Auster Mk IV o numerze seryjnym 799 i rejestracji wojskowej MT255 to prawdziwy weteran wojenny, który został wyprodukowany w Anglii w kwietniu 1944 roku. Służył w 659 Dywizjonie, w składzie którego uczestniczył w walkach od Normandii aż po Niemcy. Wiele razy uszkadzany w ogniu i reperowany. Samolot w pewnym okresie również wspierał Dywizje gen. Maczka. Po wojnie trafił do Hiszpanii, potem po długiej przerwie do Anglii, skąd po gruntownym remoncie przyleciał do Polski.
Luscombe Phantom II

Niezwykły górnopłat produkowany w USA w latach 30. XX wieku, jako luksusowy środek trasportu dla zamożniejszych klientów. Zbudowano ok 25 szt. i zaprzestano produkcji z powodu małego zainteresowania spowodowanego wysoką ceną. Samolot, który zaprezentuje się na Mazurach to pierwszy egzemplarz z silnikiem gwiazdowym wyprodukowany po ponad 70 latach od zakończenia produkcji. Szczególną uwagę zwraca nietypowe "malowanie" samolotu - kadłub i skrzydła z polerowanego aluminium lśnią jak lustro.
PZL M-28 Skytruck

Nowoczesny samolot transportowy produkcji polskiej (na licencji dawnego ZSRR). Dzięki znacznie unowocześnionemu wyposażeniu, a zwłaszcza nowym amerykańskim silnikom Skytruck znacznie odbiegł od swojego pierwowzoru stając się doskonałą maszyną użytkowaną przez lotnictwo wojskowe, w tym Marynarkę Wojenną (wersja Bryza). Egzemplarz, który zobaczymy na Mazurach to maszyna testowa producenta. Za jej sterami zasiądzie doskonały pilot-oblatywacz - Wiesław Cena, dzięki czemu możemy być pewni, że zaprezentuje nam wszystkie możliwości Skytrucka.
J-6 Fregata

J-6 Fregata to polskiej produkcji motoszybowiec - ultralekki statek powietrzny będący skrzyżowaniem szybowca i samolotu. Zbudowany jest (podobnie jak szybowiec) z lekkich kompozytów i wyposażony w silnik spalinowy o stosunkowo niewielkiej mocy. Dzięki temu udało się uzyskać tanią w zakupie i eksploatacji, a zarazem bardzo bezpieczną maszynę pozwalającą cieszyć się podniebnym szybowaniem.
Xenon 2

Pierwszy w Polsce wiatrakowiec w okresie powojennym. Maszyna podobna nieco do śmigłowca, z tą różnicą, że główny wirnik nie jest napędzany i obraca się tylko dzięki naciskowi powietrza, co powoduje jednocześnie wytworzenie wystarczającej siły nośnej aby utrzymać maszynę w powietrzu. Wehikuł ten porusza się się dzięki śmigłu napędzanemu silnikiem a umieszczonemu za kabiną pasażerską.
Calidus

Inny dostępny w Polsce obok Xenona wiatrakowiec o niewiarygodnej zwrotności oraz niesamowitych właściwościach lotnych. Trzeba to zobaczyć na własne oczy aby uwierzyć co potrafi mała lekka maszyna napędzana niewielkim silnikiem.
Motolotnia

Motolotnia to bardzo lekki statek powietrzny składający się z tzw. wózka, w którym znajduje się silnik ze śmigłem i siedzenia dla pasażerów oraz ze skrzydła wykonanego z tkaniny naciagniętej na konstrukcję z lekkich stopów. Motolotniarstwo jest coraz popularniejsze w Polsce ze względu na niskie koszty związane z zakupem i utrzymaniem takiego statku powietrznego.
Hydromotolotnia

Ten szczególny rodzaj motolotni może zaprezentować się publiczności tylko nad akwenem wodnym ponieważ pływaki do lądowania na wodzie uniemożliwiają wykonanie takiej operacji na lądzie. Mazury to idealne zatem miejsce dla hydromotolotni. Ta, która zaprezentuje się podczas Mazury Airshow na co dzień wozi turystów aby mogli spojrzeć na Mazury Cud Natury z góry.
Spadochron

Samolot w plecaku jak nazywają niektórzy ten specyficzny statek powietrzny to specjalnej konstrukcji skrzydło składające się jedynie z materiałowej powłoki która odpowiednio zszyta napełnia się powietrzem i pozwala na bezpieczne szybowanie i lądowanie. Fanatycy tej gałęzi lotnictwa twierdzą że wrażenia skoku spadochronowego nie da się porównać do niczego. Mazurskiej publiczności zaprezentują się spadochroniarze, którzy będą kończyć swoje skoki na giżyckiej plaży oraz... w wodzie.
RWD-13

Polski samolot turystyczny z lat 30. XX wieku. Prototyp wzniósł się w powietrze w 1935 roku. Wyprodukowano ponad 80 egzemplarzy samolotu w wersji turystycznej i ok. 15 w wersji sanitarnej (z miejscem na nosze). Egzemplarz, który zobaczymy na wystawie statycznej podczas Mazury Airshow 2011 to replika zbudowana przez Andrzeja Doroszewicza na wzór samolotu, który w okresie przedwojennym dostarczał do miast Europy czekoladę produkowaną w zakładach Wedla w Warszawie (stąd rejestracja SP-WDL). Po zakończeniu rekonstrukcji samolot ten będzie jedynym latającym egzemplarzem w Polsce i drugim na świecie.
Symulator lotu śmigłowcem Robinson R44

Symulator jest doskonałym narzędziem zarówno do nauki pilotażu, jak i doskonalenia posiadanych umiejętności, wykształcenia prawidłowych nawyków. Możliwość symulacji sytuacji awaryjnych pozwala na prowadzenie ćwiczeń z procedur awaryjnych. Uzyskany realizm symulacji lotu to efekt zastosowania wysokiej rozdzielczości systemu projekcyjnego oraz dokładnie odwzorowanej kabiny śmigłowca. Dzięki temu na Mazury Airshow każdy może poczuć się pilotem!





strona główna dla pilota kalendarz imprez biuro prasowe kontakt