Sikorsky S-38 [USA] udział potwierdzony |
W ubiegłym roku ten oryginalny samolot po raz pierwszy pojawił się w Polsce właśnie na Mazury Airshow. Według właściciela jest obecnie jedynym latającym egzemplarzem na świecie. Sikorsky to słynny samolot-amfibia, zwany też "Latającym Jachtem Odkrywców". Maszyna była w latach 20. i 30. XX wieku, wykorzystywana przez linie lotnicze oraz armię USA, ale największą popularność uzyskała dzięki wykorzystaniu przez prywatnych właścieli - podróżników, którzy mogli dzięki niej dotrzeć w miejsca dotychczas niedostępne i skorzystać z powierzchni rzeki lub jeziora jako lądowiska. Mazury Airshow to ostatnia szansa na obejrzenie tego samolotu nie tylko w Polsce ale i w Europie, ponieważ udaje się on na wycieczkę do Afryki. |
The Flying Bulls [Czechy] udział potwierdzony |
Latające Byki z Czech już na dobre zadomowiły się na Mazurach. Ten jeden z najbardziej znanych na świecie zespołów akrobacyjnych występował już w Polsce wiele razy, ale jak mówią członkowie zespołu, nigdzie nie ma tak wspaniałej atmosfery jak na Mazury Airshow. Dlatego w tym roku po raz kolejny mazurska publiczność zobaczy Byki w akcji. Nad powierzchnią Niegocina cztery srebrne Zliny wykonają oszałamiający pokaz przy dźwiękach klimatycznej muzyki fińskiego zespołu Nightwish. |
Uwe Zimmerman na Extra 200S [Niemcy] udział potwierdzony |
Ten sympatyczny niemiecki pilot uprawia latanie akrobacyjne hobbystycznie. Zakupił do tego celu wyczynowy samolot Extra 200 i lata rozrywkowo, czasem również na pokazach lotniczych. Zimmerman szczególnie lubi pokazy w Polsce, bo jak twierdzi nigdzie nie ma tak ciepłej atmosfery i takiej sympatycznej publiczności jak u nas. Nie możemy się więc doczekać aż żółta Extra przetnie giżyckie niebo a Uwe przez radio rzuci swoje hasło do rozpoczęcia pokazu: "Let's Rock'n'roll!"
|
Piper PA-18-150 [Niemcy] udział potwierdzony |
Piękny klasyczny górnopłat, konstrukcyjnie pochodzący z lat 50. XX wieku, jest jednym z najpopularniejszych samolotów w północnej Ameryce. W wersji wyposażonej w pływaki pozwala dotrzeć wszędzie, również tam, gdzie nie ma dróg i lotnisk. Na Mazurach obejrzymy egzemplarz z Niemiec. |
W-3RM Anakonda - Marynarka Wojenna RP udział potwierdzony |
Polski śmigłowiec PZL W-3 Sokół w wersji Anakonda przygotowanej do zadań z zakresu ratownictwa morskiego, a za jego sterami profesjonalna wojskowa załoga, która zaprezentuje pokaz akcji ratunkowej prowadzonej nad i na powierzchni wody. Mazury Airshow to jedyna okazja aby zobaczyć taką akcję z bliska. |
Biało-Czerwone Iskry udział potwierdzony |
Jeden z dwóch polskich wojskowych zespołów akrobacyjnych i jedyny który lata na samolotach odrzutowych (7 x TS-11 Iskra). Za sterami maszyn najlepsi polscy piloci wojskowi. Od 1991 roku Biało-Czerwone Iskry godnie reprezentują nasz kraj na pokazach na całym świecie i są dobrze znani również mazurskiej publiczności. Zespół jest w trakcie treningów i obiecuje że w tym roku zaprezentuje się w pełnym składzie. |
Orlik udział potwierdzony |
Inny polski wojskowy zespół akrobacyjny wykorzystujący nieco spokojniejsze samoloty treningowe o napędzie turbośmigłowym - PZL-130 Orlik. Wysoki poziom wyszkolenia oraz wielka miłość do lotnictwa to elementy, które powodują, że każdy występ pilotów z Olrika pozostaje na długo w pamięci. |
PZL Kania - KWP Kraków udział potwierdzony |
Polski śmigłowiec PZL Kania (unowocześniona wersja najpopularniejszego polskiego śmigłowca - PZL Mi-2) w wyposażeniu do zadań specjalnych Sekcji Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Załogę maszyny która zaprezentuje się mazurskiej publiczności stanowić będą doświadczeni policjanci specjalizujący się m.in. w działaniach pościgowo-blokadowych, poszukiwawczych oraz akcjach antyterrorystycznych. |
Dakota DC-3 [Szwecja] udział potwierdzony |
Legendarny amerykański samolot transportowy, stworzony w 1935 roku na zamówienie American Airlines. DC-3 okazał się samolotem niezwykle udanym, długowiecznym i wdzięcznym w eksploatacji. Przez ponad 30 lat po II wojnie światowej podejmowano nieskuteczne próby stworzenia samolotu, który byłby godnym następcą DC-3. Dakota może lądować prawie wszędzie - wystarczy jej 700 m w miarę równego terenu. Dlatego właśnie stał się m.in. ulubionym samolotem przemytników w Ameryce Południowej i w Afryce. |
VK-9 [Litwa] udział potwierdzony |
Unikat w skali światowej - dwusilnikowy, ośmiomiejscowy samolot samodzielnie zaprojektowany i zbudowany przez litewskiego projektanta - konstruktora Vladasa Kensgaila. Po raz pierwszy w Polsce samolot zaprezentuje się właśnie na Mazury Airshow. Przyleci nim do nas prosto z lotniska Ponevezys na Litwie m.in. sam konstruktor maszyny. |
Jakowlew Jak-50 i Jak-52 [Litwa] udział potwierdzony |
Litewscy piloci są stałymi gośćmi mazurskich pokazów. Samoloty na których latają to świetne radzieckie maszyny szkolne - Jakowlew Jak-50 i Jak-52. Pomimo, że nie są to samoloty wyczynowe, doskonale nadają się do prezentacji figur akrobacji zespołowej i indywidualnej. Litwini zaś słyną z nieprzeciętnej precyzji z jaką wykonują swoje pokazy. W ubiegłym roku dali niezwykły pokaz umiejętności lecąc w ciasnym szyku z dużym samolotem transportowym Dakota DC-3. |
J-6 Fregata - motoszybowiec udział potwierdzony |
J-6 Fregata to polskiej produkcji motoszybowiec - ultralekki statek powietrzny będący skrzyżowaniem szybowca i samolotu. Zbudowany jest (podobnie jak szybowiec) z lekkich kompozytów ale (w przeciwieństwie do szybowca) wyposażony jest w silnik spalinowy o stosunkowo niewielkiej mocy. Dzięki temu udało się uzyskać tanią w zakupie i eksploatacji, a zarazem bardzo bezpieczną maszynę pozwalającą cieszyć się podniebnym szybowaniem. |
SZD-45 Ogar - motoszybowiec udział potwierdzony |
Ogar to konstrukcja znacznie starsza od Fregaty. Pierwszy motoszybowiec tego typu wzbił się w powietrze w 1973 roku. Wyposażony jest w silnik o mocy zaledwie 68KM ale może pochwalić się bardzo przyzwoitymi jak na tamte czasy osiągami: prędkość maksymalna 180 km/h, prędkość wznoszenia: 2,65 m/s, rozbieg (droga startowa): 200 m, osiągalny pułap: 5000 m. Wyprodukowano łącznie 66 egzemplarzy Ogara, z czego większość trafiła na export. Jest to więc w pewnym sensie prawie latający zabytek polskiego motoszybownictwa. |
3AT3 Formation Flying Team udział potwierdzony |
Nie jest to regularny zespół o stałym składzie, tylko grupa pasjonatów latania, w szczególności rozmiłowana w lekkim samolocie polskiej konstrukcji - AT-3. Piloci wykonują przeloty w szyku i niektóre proste figury akrobacyjne, bo latanie razem sprawia im dodatkową frajdę. Ich występy nie szokują intensywnością doznań, ale powodują, że w każdym rośnie miłość do lotnictwa. |
Ireneusz Jesionek na Extra 300L udział potwierdzony |
Wielokrotny Wicemistrz Polski w Akrobacji, dobrze znany mazurskiej publiczności - jego pokazy zawsze wzbudzają wielki zachwyt. W rękach Mistrza współczesny, jeden z najnowocześniejszych samolotów akrobacyjnych - Extra 300L, która pozwala wykonywać figury akrobacyjne z przeciążeniem sięgającym 10G! Egzemplarz którym przyleci Ireneusz Jesionek to maszyna treningowa Polskiej Kadry Narodowej. |
Artur Kielak na Sbach XtremAir 41 udział potwierdzony |
Aktualny Mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej za sterami swojej całkowicie nowej maszyny - Sbach. Jest to samolot do akrobacji superwyczynowej (unlimited) - jest niesamowicie zwrotny (obrót wokół własnej osi ponad 450 stopni na sekundę!) i szybki (prędkość maksymalna - ponad 420 km/h). Samolot będzie prezentowany publiczności w Polsce po raz pierwszy! |
Robert Kowalik i Ireneusz Rozum na Skybolt 300 |
Tegoroczna oferta akrobacyjna Mazury Airshow jest bardzo bogata. W ostatniej chwili do swoich kolegów dołącza dwóch doskonałych pilotów akrobacyjnych, którzy na zmianę będą prezentować piękny i zwinny samolot akrobacyjny. Dzięki dwupłatowej konstrukcji maszyna ta ma większą zwrotność od klasycznych "akrobatów", a silnik o mocy 300KM pozwala pilotowi na prawie nieograniczone podniebne harce. |
Super Petrel udział potwierdzony |
Malutki ultralekki samolocik wyróżniający się spośród innych ULM-ów nie tylko oryginalnym wyglądem. Ten dwupłatowiec o zadartym ogonie i dziwnie profilowanym spodzie kadłuba potrafi bez trudu lądować na wodzie. Tę niezwykłą umiejętność zaprezentuje oczywiście mazurskiej publiczności egzemplarz ze Szwajcarii, który wyladuje (zwoduje) w specjalnej strefie zarezerwowanej na pokazy na jeziorze Niegocin. |
RWD-5R udział potwierdzony |
Polski samolot turystyczno-sportowy, skonstruowany w 1931 r. Wsławił się rekordowym przelotem przez Atlantyk - w 1933 roku Stanisław Skarżyński przeleciał tym samolotem 3582 km na trasie z Saint Louis w Senegalu do Maceio w Brazylii w czasie 20 godzin i 30 minut. Przelot był częścią podróży z Warszawy do Rio de Janeiro. Maszyna, którą zobaczymy na Mazurach to replika. |
Mil Mi-24 udział potwierdzony |
Ciężki śmigłowiec bojowy produkowany w ZSRR od 1969 roku. Wielokrotnie unowocześniany i modernizowany, w polskim lotnictwie wojskowym wykorzystywany jest do dzisiaj. Egzemplarz, który zawita na Mazury będzie można oglądać jedynie na wystawie statycznej na lotnisku w Kętrzyn-Wilamowo. Warto zajrzeć na lotnisko i przyjrzeć się tej potężnej maszynie bojowej z bliska, między innymi dlatego, że śmigłowce te powoli odchodzą na emeryturę i coraz rzadziej będzie szansa je zobaczyć. |
Xenon 2 udział potwierdzony |
Wiatrakowiec z wyglądu przypomina nieco śmigłowiec, z tą różnicą, że główny wirnik (ten nad kabiną) nie jest napędzany. Wirnik ten obraca się tylko dzięki naporowi powietrza, co powoduje wytworzenie wystarczającej siły nośnej aby utrzymać maszynę w powietrzu. Napędem tego wehikułu są śmigło z silnikiem umieszczone za kabiną pasażerską. Zalety wiatrakowców można by długo wymieniać: krótki start i lądowanie, niski koszt zakupu i eksploatacji, wysokie bezpieczeństwo, łatwość i przyjemność pilotażu, itd. Przy tym wszystkim wiatrakowiec potrafi wykonywać niewiarygodne ewolucje - przekona nas o tym jeden z najlepszych pilotów wiatrakowcowych w naszym kraju - Romuald Owedyk. |
Calidus udział potwierdzony |
Ze zględu na liczne zalety wiatrakowce "mnożą się" w Polsce bardzo szybko. Calidus, którego zobaczymy to jeden z czterech takich modeli w Polsce. Jest to konstrukcja nieco odmienna od Xenona - bardziej aerodynamiczna i bogato wyposażona, chociaż oczywiście zasada lotu pozostaje ta sama. Warto dodać, że wiatrakowce latają na zwykłym paliwie samochodowym (Pb95 lub Pb98) i zużywają kilkanaście litrów paliwa na godzinę lotu (nie na 100km) poruszając się z prędkościami nieosiągalnymi dla samochodów na polskich drogach (Calidus do 175 km/h). Wspaniałe właściwości lotne Calidusa zaprezentuje najbardziej znany polski pilot wiatrakowcowy - Wiesław Jarzyna. |
Skoczkowie spadochronowi udział potwierdzony |
Samolot w plecaku jak nazywają niektórzy ten specyficzny statek powietrzny to specjalnej konstrukcji skrzydło składające się jedynie z materiałowej powłoki która odpowiednio zszyta napełnia się powietrzem i pozwala na bezpieczne szybowanie i lądowanie. Fanatycy tej gałęzi lotnictwa twierdzą że wrażenia skoku spadochronowego nie da się porównać do niczego. Mazurskiej publiczności zaprezentują się spadochroniarze, którzy będą kończyć swoje skoki na giżyckiej plaży oraz... w wodzie. |
RWD-13 udział potwierdzony |
Polski samolot turystyczny z lat 30. XX wieku. Prototyp wzniósł się w powietrze w 1935 roku. Wyprodukowano ponad 80 egzemplarzy samolotu w wersji turystycznej i ok. 15 w wersji sanitarnej (z miejscem na nosze). Egzemplarz, który zobaczymy na wystawie statycznej podczas Mazury Airshow 2011 to replika zbudowana przez Andrzeja Doroszewicza na wzór samolotu, który w okresie przedwojennym dostarczał do miast Europy czekoladę produkowaną w zakładach Wedla w Warszawie (stąd rejestracja SP-WDL). Po zakończeniu rekonstrukcji samolot ten będzie jedynym latającym egzemplarzem w Polsce i drugim na świecie. |
Symulator lotu śmigłowcem Robinson R44 |
Symulator jest doskonałym narzędziem zarówno do nauki pilotażu, jak i doskonalenia posiadanych umiejętności, wykształcenia prawidłowych nawyków. Możliwość symulacji sytuacji awaryjnych pozwala na prowadzenie ćwiczeń z procedur awaryjnych. Uzyskany realizm symulacji lotu to efekt zastosowania wysokiej rozdzielczości systemu projekcyjnego oraz dokładnie odwzorowanej kabiny śmigłowca. Dzięki temu na Mazury Airshow każdy może poczuć się pilotem! |