Sikorsky S-38 [USA] udział potwierdzony
W ubiegłym roku ten oryginalny samolot po raz pierwszy pojawił się w Polsce właśnie na Mazury Airshow. Według właściciela jest obecnie jedynym latającym egzemplarzem na świecie. Sikorsky to słynny samolot-amfibia, zwany też "Latającym Jachtem Odkrywców". Maszyna była w latach 20. i 30. XX wieku, wykorzystywana przez linie lotnicze oraz armię USA, ale największą popularność uzyskała dzięki wykorzystaniu przez prywatnych właścieli - podróżników, którzy mogli dzięki niej dotrzeć w miejsca dotychczas niedostępne i skorzystać z powierzchni rzeki lub jeziora jako lądowiska. Mazury Airshow to ostatnia szansa na obejrzenie tego samolotu nie tylko w Polsce ale i w Europie, ponieważ udaje się on na wycieczkę do Afryki.
The Flying Bulls [Czechy] udział potwierdzony
Latające Byki z Czech już na dobre zadomowiły się na Mazurach. Ten jeden z najbardziej znanych na świecie zespołów akrobacyjnych występował już w Polsce wiele razy, ale jak mówią członkowie zespołu, nigdzie nie ma tak wspaniałej atmosfery jak na Mazury Airshow. Dlatego w tym roku po raz kolejny mazurska publiczność zobaczy Byki w akcji. Nad powierzchnią Niegocina cztery srebrne Zliny wykonają oszałamiający pokaz przy dźwiękach klimatycznej muzyki fińskiego zespołu Nightwish.
Uwe Zimmerman na Extra 200S [Niemcy] udział potwierdzony

Ten sympatyczny niemiecki pilot uprawia latanie akrobacyjne hobbystycznie. Zakupił do tego celu wyczynowy samolot Extra 200 i lata rozrywkowo, czasem również na pokazach lotniczych. Zimmerman szczególnie lubi pokazy w Polsce, bo jak twierdzi nigdzie nie ma tak ciepłej atmosfery i takiej sympatycznej publiczności jak u nas. Nie możemy się więc doczekać aż żółta Extra przetnie giżyckie niebo a Uwe przez radio rzuci swoje hasło do rozpoczęcia pokazu: "Let's Rock'n'roll!"

Piper PA-18-150 [Niemcy] udział potwierdzony
Piękny klasyczny górnopłat, konstrukcyjnie pochodzący z lat 50. XX wieku, jest jednym z najpopularniejszych samolotów w północnej Ameryce. W wersji wyposażonej w pływaki pozwala dotrzeć wszędzie, również tam, gdzie nie ma dróg i lotnisk. Na Mazurach obejrzymy egzemplarz z Niemiec.
W-3RM Anakonda - Marynarka Wojenna RP udział potwierdzony
Polski śmigłowiec PZL W-3 Sokół w wersji Anakonda przygotowanej do zadań z zakresu ratownictwa morskiego, a za jego sterami profesjonalna wojskowa załoga, która zaprezentuje pokaz akcji ratunkowej prowadzonej nad i na powierzchni wody. Mazury Airshow to jedyna okazja aby zobaczyć taką akcję z bliska.
Biało-Czerwone Iskry udział potwierdzony
Jeden z dwóch polskich wojskowych zespołów akrobacyjnych i jedyny który lata na samolotach odrzutowych (7 x TS-11 Iskra). Za sterami maszyn najlepsi polscy piloci wojskowi. Od 1991 roku Biało-Czerwone Iskry godnie reprezentują nasz kraj na pokazach na całym świecie i są dobrze znani również mazurskiej publiczności. Zespół jest w trakcie treningów i obiecuje że w tym roku zaprezentuje się w pełnym składzie.
Orlik udział potwierdzony
Inny polski wojskowy zespół akrobacyjny wykorzystujący nieco spokojniejsze samoloty treningowe o napędzie turbośmigłowym - PZL-130 Orlik. Wysoki poziom wyszkolenia oraz wielka miłość do lotnictwa to elementy, które powodują, że każdy występ pilotów z Olrika pozostaje na długo w pamięci.
PZL Kania - KWP Kraków udział potwierdzony
Polski śmigłowiec PZL Kania (unowocześniona wersja najpopularniejszego polskiego śmigłowca - PZL Mi-2) w wyposażeniu do zadań specjalnych Sekcji Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Załogę maszyny która zaprezentuje się mazurskiej publiczności stanowić będą doświadczeni policjanci specjalizujący się m.in. w działaniach pościgowo-blokadowych, poszukiwawczych oraz akcjach antyterrorystycznych.
Dakota DC-3 [Szwecja] udział potwierdzony
Legendarny amerykański samolot transportowy, stworzony w 1935 roku na zamówienie American Airlines. DC-3 okazał się samolotem niezwykle udanym, długowiecznym i wdzięcznym w eksploatacji. Przez ponad 30 lat po II wojnie światowej podejmowano nieskuteczne próby stworzenia samolotu, który byłby godnym następcą DC-3. Dakota może lądować prawie wszędzie - wystarczy jej 700 m w miarę równego terenu. Dlatego właśnie stał się m.in. ulubionym samolotem przemytników w Ameryce Południowej i w Afryce.
VK-9 [Litwa] udział potwierdzony
Unikat w skali światowej - dwusilnikowy, ośmiomiejscowy samolot samodzielnie zaprojektowany i zbudowany przez litewskiego projektanta - konstruktora Vladasa Kensgaila. Po raz pierwszy w Polsce samolot zaprezentuje się właśnie na Mazury Airshow. Przyleci nim do nas prosto z lotniska Ponevezys na Litwie m.in. sam konstruktor maszyny.
Jakowlew Jak-50 i Jak-52 [Litwa] udział potwierdzony
Litewscy piloci są stałymi gośćmi mazurskich pokazów. Samoloty na których latają to świetne radzieckie maszyny szkolne - Jakowlew Jak-50 i Jak-52. Pomimo, że nie są to samoloty wyczynowe, doskonale nadają się do prezentacji figur akrobacji zespołowej i indywidualnej. Litwini zaś słyną z nieprzeciętnej precyzji z jaką wykonują swoje pokazy. W ubiegłym roku dali niezwykły pokaz umiejętności lecąc w ciasnym szyku z dużym samolotem transportowym Dakota DC-3.
J-6 Fregata - motoszybowiec udział potwierdzony
J-6 Fregata to polskiej produkcji motoszybowiec - ultralekki statek powietrzny będący skrzyżowaniem szybowca i samolotu. Zbudowany jest (podobnie jak szybowiec) z lekkich kompozytów ale (w przeciwieństwie do szybowca) wyposażony jest w silnik spalinowy o stosunkowo niewielkiej mocy. Dzięki temu udało się uzyskać tanią w zakupie i eksploatacji, a zarazem bardzo bezpieczną maszynę pozwalającą cieszyć się podniebnym szybowaniem.
SZD-45 Ogar - motoszybowiec udział potwierdzony
Ogar to konstrukcja znacznie starsza od Fregaty. Pierwszy motoszybowiec tego typu wzbił się w powietrze w 1973 roku. Wyposażony jest w silnik o mocy zaledwie 68KM ale może pochwalić się bardzo przyzwoitymi jak na tamte czasy osiągami: prędkość maksymalna 180 km/h, prędkość wznoszenia: 2,65 m/s, rozbieg (droga startowa): 200 m, osiągalny pułap: 5000 m. Wyprodukowano łącznie 66 egzemplarzy Ogara, z czego większość trafiła na export. Jest to więc w pewnym sensie prawie latający zabytek polskiego motoszybownictwa.
3AT3 Formation Flying Team udział potwierdzony
Nie jest to regularny zespół o stałym składzie, tylko grupa pasjonatów latania, w szczególności rozmiłowana w lekkim samolocie polskiej konstrukcji - AT-3. Piloci wykonują przeloty w szyku i niektóre proste figury akrobacyjne, bo latanie razem sprawia im dodatkową frajdę. Ich występy nie szokują intensywnością doznań, ale powodują, że w każdym rośnie miłość do lotnictwa.
Ireneusz Jesionek na Extra 300L udział potwierdzony
Wielokrotny Wicemistrz Polski w Akrobacji, dobrze znany mazurskiej publiczności - jego pokazy zawsze wzbudzają wielki zachwyt. W rękach Mistrza współczesny, jeden z najnowocześniejszych samolotów akrobacyjnych - Extra 300L, która pozwala wykonywać figury akrobacyjne z przeciążeniem sięgającym 10G! Egzemplarz którym przyleci Ireneusz Jesionek to maszyna treningowa Polskiej Kadry Narodowej.
Artur Kielak na Sbach XtremAir 41 udział potwierdzony
Aktualny Mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej za sterami swojej całkowicie nowej maszyny - Sbach. Jest to samolot do akrobacji superwyczynowej (unlimited) - jest niesamowicie zwrotny (obrót wokół własnej osi ponad 450 stopni na sekundę!) i szybki (prędkość maksymalna - ponad 420 km/h). Samolot będzie prezentowany publiczności w Polsce po raz pierwszy!
Robert Kowalik i Ireneusz Rozum na Skybolt 300
Tegoroczna oferta akrobacyjna Mazury Airshow jest bardzo bogata. W ostatniej chwili do swoich kolegów dołącza dwóch doskonałych pilotów akrobacyjnych, którzy na zmianę będą prezentować piękny i zwinny samolot akrobacyjny. Dzięki dwupłatowej konstrukcji maszyna ta ma większą zwrotność od klasycznych "akrobatów", a silnik o mocy 300KM pozwala pilotowi na prawie nieograniczone podniebne harce.
Super Petrel udział potwierdzony
Malutki ultralekki samolocik wyróżniający się spośród innych ULM-ów nie tylko oryginalnym wyglądem. Ten dwupłatowiec o zadartym ogonie i dziwnie profilowanym spodzie kadłuba potrafi bez trudu lądować na wodzie. Tę niezwykłą umiejętność zaprezentuje oczywiście mazurskiej publiczności egzemplarz ze Szwajcarii, który wyladuje (zwoduje) w specjalnej strefie zarezerwowanej na pokazy na jeziorze Niegocin.
RWD-5R udział potwierdzony
Polski samolot turystyczno-sportowy, skonstruowany w 1931 r. Wsławił się rekordowym przelotem przez Atlantyk - w 1933 roku Stanisław Skarżyński przeleciał tym samolotem 3582 km na trasie z Saint Louis w Senegalu do Maceio w Brazylii w czasie 20 godzin i 30 minut. Przelot był częścią podróży z Warszawy do Rio de Janeiro. Maszyna, którą zobaczymy na Mazurach to replika.
Mil Mi-24 udział potwierdzony
Ciężki śmigłowiec bojowy produkowany w ZSRR od 1969 roku. Wielokrotnie unowocześniany i modernizowany, w polskim lotnictwie wojskowym wykorzystywany jest do dzisiaj. Egzemplarz, który zawita na Mazury będzie można oglądać jedynie na wystawie statycznej na lotnisku w Kętrzyn-Wilamowo. Warto zajrzeć na lotnisko i przyjrzeć się tej potężnej maszynie bojowej z bliska, między innymi dlatego, że śmigłowce te powoli odchodzą na emeryturę i coraz rzadziej będzie szansa je zobaczyć.
Xenon 2 udział potwierdzony
Wiatrakowiec z wyglądu przypomina nieco śmigłowiec, z tą różnicą, że główny wirnik (ten nad kabiną) nie jest napędzany. Wirnik ten obraca się tylko dzięki naporowi powietrza, co powoduje wytworzenie wystarczającej siły nośnej aby utrzymać maszynę w powietrzu. Napędem tego wehikułu są śmigło z silnikiem umieszczone za kabiną pasażerską. Zalety wiatrakowców można by długo wymieniać: krótki start i lądowanie, niski koszt zakupu i eksploatacji, wysokie bezpieczeństwo, łatwość i przyjemność pilotażu, itd. Przy tym wszystkim wiatrakowiec potrafi wykonywać niewiarygodne ewolucje - przekona nas o tym jeden z najlepszych pilotów wiatrakowcowych w naszym kraju - Romuald Owedyk.
Calidus udział potwierdzony
Ze zględu na liczne zalety wiatrakowce "mnożą się" w Polsce bardzo szybko. Calidus, którego zobaczymy to jeden z czterech takich modeli w Polsce. Jest to konstrukcja nieco odmienna od Xenona - bardziej aerodynamiczna i bogato wyposażona, chociaż oczywiście zasada lotu pozostaje ta sama. Warto dodać, że wiatrakowce latają na zwykłym paliwie samochodowym (Pb95 lub Pb98) i zużywają kilkanaście litrów paliwa na godzinę lotu (nie na 100km) poruszając się z prędkościami nieosiągalnymi dla samochodów na polskich drogach (Calidus do 175 km/h). Wspaniałe właściwości lotne Calidusa zaprezentuje najbardziej znany polski pilot wiatrakowcowy - Wiesław Jarzyna.
Skoczkowie spadochronowi udział potwierdzony
Samolot w plecaku jak nazywają niektórzy ten specyficzny statek powietrzny to specjalnej konstrukcji skrzydło składające się jedynie z materiałowej powłoki która odpowiednio zszyta napełnia się powietrzem i pozwala na bezpieczne szybowanie i lądowanie. Fanatycy tej gałęzi lotnictwa twierdzą że wrażenia skoku spadochronowego nie da się porównać do niczego. Mazurskiej publiczności zaprezentują się spadochroniarze, którzy będą kończyć swoje skoki na giżyckiej plaży oraz... w wodzie.
RWD-13 udział potwierdzony
Polski samolot turystyczny z lat 30. XX wieku. Prototyp wzniósł się w powietrze w 1935 roku. Wyprodukowano ponad 80 egzemplarzy samolotu w wersji turystycznej i ok. 15 w wersji sanitarnej (z miejscem na nosze). Egzemplarz, który zobaczymy na wystawie statycznej podczas Mazury Airshow 2011 to replika zbudowana przez Andrzeja Doroszewicza na wzór samolotu, który w okresie przedwojennym dostarczał do miast Europy czekoladę produkowaną w zakładach Wedla w Warszawie (stąd rejestracja SP-WDL). Po zakończeniu rekonstrukcji samolot ten będzie jedynym latającym egzemplarzem w Polsce i drugim na świecie.
Symulator lotu śmigłowcem Robinson R44
Symulator jest doskonałym narzędziem zarówno do nauki pilotażu, jak i doskonalenia posiadanych umiejętności, wykształcenia prawidłowych nawyków. Możliwość symulacji sytuacji awaryjnych pozwala na prowadzenie ćwiczeń z procedur awaryjnych. Uzyskany realizm symulacji lotu to efekt zastosowania wysokiej rozdzielczości systemu projekcyjnego oraz dokładnie odwzorowanej kabiny śmigłowca. Dzięki temu na Mazury Airshow każdy może poczuć się pilotem!





strona główna dla pilota kalendarz imprez biuro prasowe kontakt