Press resources
Logotypes
Photos
Sounds
2005-05-30
REKORDOWA ILOŚĆ SAMOLOTÓW NA LOTNISKU KĘTRZYN WILAMOWO!
111 statków powietrznych przybyło na mazurskie lotnisko Kętrzyn Wilamowo podczas IV Europejskiego Jarmarku Lotniczego, który odbył się 27-29 maja 2005. Taka ilość maszyn na lokalnym lotnisku to prawdziwa rzadkość. W sobocie na płycie lotniska Wilamowo stało jednocześnie ponad 70 samolotów. Ogółem na Jarmark przyleciało 85 samolotów i ULM-y, 4 motoszybowce, 15 motolotni i 7 różnych śmigłowców – Robinson, Eurokopter, Aeroprakt 22, Mi-2, Mi-8 i W-3 Sokół. Wśród awionetek znalazły się samoloty typu: Moran, Cessna, Piper Cup, Zlin-42, Tampico, Lambada, Tulak, Zephyr i wiele innych. Załogi przyleciały z całej Polski oraz z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Litwy i Czech. Publiczność Jarmarku mogła podziwiać samoloty na płycie lotniska oraz w powietrzu – wykonano 485 operacji lotniczych. W przyjacielskiej atmosferze wspólnie spędzali czas piloci i uczestnicy imprezy, zarówno wymieniając się doświadczeniami i odpowiadając na pytania zainteresowanej publiczności, jak i prowadząc gorącą dyskusję na temat kondycji polskiego małego lotnictwa podczas panelu dyskusyjnego w hangarze. W dyskusji moderowanej przez Krzysztofa Krawcewicza - redaktora naczelnego -Przeglądu Lotniczego Aviation Revue” brali udział Krzysztof Kapis - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Ryszard Jaxa-Małachowski - wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Gromosław Czempiński - Prezes Aeroklubu Polskiego, Jerzy Siatkowski - Sekretarz Generalny Aeroklubu Polskiego oraz aktywna grupa środowiska reprezentującego lotnictwo ultralekkie. Burzliwa, ale konstruktywna dyskusja trwała ponad 2 godziny i skupiła około 60 osób. Szczegółowa relacja z jej przebiegu ukaże się w najbliższym numerze "Przeglądu Lotniczego" Mimo, że Europejski Jarmark Lotniczy ma przede wszystkim integrować środowisko lotnicze i stwarzać okazję do kontaktu publiczności z lotnikami i ich maszynami, to w programie znalazł się także element widowiskowy - pokaz akrobacji wykonywany przez litewski duet akrobacyjny z Kowna. Samoloty typu Jak-52 wykonują akrobacje w odległości zaledwie paru metrów od siebie - wymaga to ogromnej precyzji i skupienia, a nie jest to łatwe przy 34 stopniowym upale. Litewscy piloci miedzy pokazami zapraszali do swoich samolotów na krótki przelot, dla odważnych połączony z małymi akrobacjami. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się śmigłowce ratunkowe Lotniczej Grupy Poszukiwawczo Ratowniczej z Bydgoszczy - Mi-8 i Sokół W-3. Publiczność nie tylko mogła zajrzeć do wnętrza tych maszyn i obejrzeć sprzęt ratowniczy, ale także porozmawiać z załogą. Piloci pokazali na pożegnanie możliwości obu śmigłowców w tzw. "próbie" - pokaz wzbudził szczery podziw i respekt publiczności. Śmigłowce wisiały tuż nad ziemią, wznosiły się w zawrotnym tempie, wykonywały precyzyjne obroty, cofnięcia i inne figury nad samą ziemią, zakończone lotem nad lotniskiem. Wielu lotników skorzystało z okazji wykonania lotniczych badań lekarskich, które przeprowadziła na wyjazdowej sesji komisja lekarska z Głównego Ośrodka Badań Lotniczo - Lekarskich z Wrocławia W sobotę od godziny 15.00 rozpoczęło się lądowanie samolotów Zlotu Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, zrzeszającego prywatnych właścicieli samolotów. W zlocie wzięło udział około 30 załóg, natomiast w samej konkurencji nawigacyjnej brało udział 21 samolotów krajowych i zagranicznych. Samoloty wystartowały z Szyman na lotnisko Wilamowo, gdzie sędzia rajdu odbierał od załóg tzw. "spowiedź" czyli informacje, które musieli zdobyć po trasie członkowie załogi - miejsca zdjęć i znaków. Trafność i ilość odnalezionych na ziemi punktów jest obok czasu przelotu częścią składową punktacji (mapka rajdu w materiałach prasowych na www.ejlot.pl/pressroom). Sędzia rajdu skomentował wysiłki załóg jako bardzo satysfakcjonujące pod względem dbałości o bezpieczeństwo i kulturę lotu. Zwycięzców rajdu poznaliśmy podczas wieczoru w Tawernie Awiatorów. Nagrodę za zajęcie I miejsca w rajdzie oraz Puchar Starosty Kętrzyńskiego dla najlepszej załogi polskiej odebrała załoga w składzie: Błażej Krupa - pilot i Robert Mroczek - nawigator. Zwycięzcy otrzymali piękne rzeźbione statuetki, a wszyscy uczestnicy zostali uhonorowani dyplomami. Nagrodę specjalną otrzymała też załoga, która zajęła ostatnie miejsce - były to...lupy. Puchar Starosty Kętrzyńskiego dla najlepszej załogi zagranicznej odebrali: Monika Zineviciute - nawigator i pilot Igor Pozamantir z Litwy. IV Europejski Jarmark Lotniczy relacjonowało z lotniska studio otwarte Radia dla Ciebie, które także nadawało relacje z pokładu jednego z samolotów rajdu KTL AOPA Poland. Relacje pojawiały się także w Polskim Radiu i Radiu Olsztyn. Słuchacze Radia WAMA byli na bieżąco – dziennikarz tej rozgłośni z lotniska relacjonował imprezę i przeprowadzał rozmowy z gośćmi i uczestnikami Jarmarku. Ci, który nie dotarli na lotnisko mogli zobaczyć co się działo w telewizji i prasie lub na bieżąco śledząc galerię i komunikaty na stronie internetowej imprezy – www.ejlot.pl. Katarzyna Tołwińska Rzecznik Prasowy IV Europejskiego Jarmarku Lotniczego KONTAKT Katarzyna Tołwińska tel. kom. 0 504 275 226, tel. 0 22/ 618 50 70 fax.0 22/619 27 76 e-mail k.tolwinska@lotniskoketrzyn.pl KONTAKT Z BIUREM ORGANIZACYJNYM tel./fax. 0 89/ 752 45 21 e-mail jarmark@ejlot.pl Na stronie www.ejlot.pl/pressroom.php w MATERIAŁACH DLA MEDIÓW znajdują się do pobrania materiały graficzne oraz tekstowe. Biuro prasowe może także dostarczyć zdjęcia, mapy lub inne materiały na indywidualne życzenie redakcji, a także przesłać zamówione materiały redakcyjne i fotograficzne z tegorocznej imprezy. INFORMACJA PRASOWA 30.05.2005