Atrakcje

VL3 Evolution

VL3 – to klasycznego design, samolot jednopłatowy, o płacie umocowanym u dołu kadłuba (dolnopłat), jednosilnikowy, ultralekki samolot, produkowany z podwoziem stałym lub chowanym. Siedzenia pilota obok siebie.
Samolot jest certyfikowany przez regulaminy Stowarzyszenia Republiki Czeskiej ultralekkich samolotów UL-2. Regulaminy przewidują dwie możliwości: maksymalną masę startową do 450 kg, jeżeli samolot nie jest wyposażony w system ratunkowy lub 472,5 kg, gdyż na pokładzie jest system ratunkowy.
 
Wiatrakowce

Dwa bliźniacze wiatrakowce, które zawsze dają niezapomniany pokaz figur, których nie jest w stanie niestety wykonać żaden samolot.
Te wiatrakowce, to Xenon i Zen1.
 
Pipistrel Virus SW

Na pokazach zaprezentuje się Pipistrel Virus pilotowany przez swojego właściciela Krzysztofa Będkowskiego.
Samolot jest w całości wykonany z nowoczesnych kompozytów i posiada układ górnopłata z tylnym usterzeniem typu T.

Jest to konstrukcja, która dwukrotnie zdobyła nagrody przyznawane przez NASA. Pierwszą w 2007 roku w kategorii Personal Air Vehicle oraz w 2008 roku w kategorii General Aviation Technology. Samolot został także poddany próbie lotu dookoła świata, która z sukcesem zakończyła się w Kwietniu 2012 roku. Wówczas Virus SW między innymi przeleciał nad Mount Everest i Oceanem Indyjskim. Firma Pipistrel ze Słowenii wyprodukowała już ponad 600 takich samolotów i obecnie wytwarza 10 egzemplarzy każdego miesiąca, co potwierdza jego niesamowitą popularność na całym świecie.
Dlaczego ten samolot jest tak wyjątkowy? Waga samolotu 300kg, prędkość przelotowa ponad 270 km/h i zasięg na 100 litrowych zbiorniach ponad 1500km sprawiają, że samolot jest obecnie najszybszym i najbardziej ekonomicznym samolotem ultralekkim na świecie, który produkowany jest seryjnie. Virusa napędza 100 konny silnik Rotax o pojemności 1,3dm3. Warto przy okazji wspomnieć, że Virus SW nie potrzebuje paliwa lotniczego, a zadowoli się benzyną samochodową 95 lub 98, która jest zdecydowanie tańsza i bardziej dostępna. Co istotne, Virus SW może operować z lotnisk trawiastych i utwardzonych oraz nawet z przydomowej działki jeśli jest wystarczająco długa.
Virus SW posiada szybowcowe właściwości, dzięki czemu w razie ewentualnej awarii silnika może jeszcze lecieć lotem szybowcowym, po czym pilot może spokojnie wylądować. Ponadto samolot na pokładzie ma zamontowany spadochron ratunkowy dla całego samolotu, który może zostać uruchomiony w razie zagrożenia bezpieczeństwa lotu, sprowadzając bezpiecznie załogę i samolot na ziemię.
Prezentowany Virus SW jest wyposażony w najnowocześniejszy osprzęt, m.in. w autopilota, urządzenia informujące o innym ruchu powietrznym oraz tzw. szklany kokpit, gdzie pilot posiada informacje na temat stanu lotu, status pracy silnika oraz pełne mapy lotnicze całej Europy! Co ciekawe, ten Virus SW może ciągnąć aeroklubowe szybowce do maksymalnej masy startowej wynoszącej nawet 650kg!
 
MI-24 "Latający Czołg"

Na Mazury AirShow 2014 przybędą z 49. Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim 2 ciężkie, transportowo-bojowe MI-24. To radzieckie śmigłowce – ikony pola walki, jedne z najpotężniejszych na świecie, które pomimo ich produkcji od roku 1970 nie doczekały się swojego odpowiednika w armiach państw zachodnich. Maksymalna masa startowa takiej maszyny przekracza 11 ton. Wyposażona w dwa silniki turboodrzutowe o mocy 2’200 KM każdy potrafiące rozpędzić tego kolosa do prędkości 335 km/h. Na potrzeby ich apetytu dysponują zbiornikami paliwa pojemności 2’130 l.
Ale to nie ze względu na te imponujące dane techniczne a z powodu robiącego jeszcze większe uzbrojenie noszą zasłużony przydomek "Latający Czołg".
Obie maszyny będą się prezentowane na wystawie statycznej na lotnisku Kętrzyn Wilamowo a jedna z nich będzie również prezentowała nad jeziorem Niegocin, z jaką zgrabnością i zwinnością te ogromne ważki potrafią się poruszać.
 
Royal Jordanian Falcons

Royal Jordanian Falcons – wieloletni, narodowy zespół akrobacyjny Królestwa Jordanii, powstały na rozkaz króla Husajna w dniu 7 listopada 1976 roku.
Są dość nietypowym bo wspólnym wojskowo-cywilny przedsięwzięciem. Piloci zespołu są rekrutowani spośród najlepszych pilotów Narodowych Sił Powietrznych Jordanii, natomiast samoloty są własnością Jordańskich Królewskich Linii Lotniczych.
Zespół posiada międzynarodową renomę precyzji, profesjonalizmu i osiągów. Występują na najważniejszych imprezach lotniczych Europy, Ameryki Północnej, Azji i Afryki. W tym roku zaprezentują się tylko na 10 pokazach na świecie, jeden z nich odbędzie się właśnie u nas. Zaprezentują się w składzie 3 samolotów Extra 300 Ls.
 
Marek Choim, Extra 300 i program specjalny

Kolejnym solistą akrobacyjnym na Mazury AirShow będzie Marek Choim na samolocie Extra 300. Uczestnik Mistrzostw Polski w Akrobacji Samolotowej. Zresztą z tego powodu będziecie mogli go podziwiać tylko pierwszego dnia naszych pokazów gdyż w niedzielę wraz ze swoją Extrą będzie już znów uczestnikiem takich mistrzostw.
Dodać należy, że na naszych pokazach będziecie mogli zobaczyć premierę zupełnie nowej, specjalnie przygotowanej wiązanki w skład której wchodzą bardzo widowiskowe, rzadkie ale jednocześnie bardzo trudne figury akrobacyjne, które będą wymagały specjalnego przygotowania do nich samolotu.
 
Loty turystyczne repliką historycznego RWD-5 bis

Na naszych pokazach pojawi się wierna, wykonana w skali 1:1 kopia polskiego samolotu sportowo-turystycznego RWD-5.
Na takim właśnie samolocie w 1933 r. Stanisław Skarżyński wykonał z Afryki (St. Louis, Senegal) do Ameryki Południowej (Maceió, Brazylia) rekordowy przelot o długości 3582 km, w większej części nad Atlantykiem.

 
Montgolfiere

Montgolfiera czyli prosty balon na ogrzane powietrze. Pierwsze montgolfiery zostały zbudowane przez braci Montgolfier w 1792 roku. Były budowane z papieru, płótna lub jedwabiu. Powietrze w montgolfierze było ogrzewane przez płomienie ogniska, stąd ich udźwig był mały, a zasięg krótki. Ponowny wzrost zainteresowania balonem na ogrzane powietrze nastąpił w latach 60. XX w. gdy do ogrzewania powietrza w balonie zastosowano palniki zasilane propanem.
Lotnicza Ekspedycja Historyczna to grupa balonistów powołana przez Marka Roleskiego. Prezentuje jedyną na świecie latającą replikę balonu braci Montgolfier. Balonu, który pierwszy uniósł ludzi. Oczywiście replika, zbudowana jest ze współczesnych materiałów, a paliwem nie jest słoma i owcza wełna. Czasza napełniana jest powietrzem podgrzewanym palnikiem gazowym za pośrednictwem dmuchawy umieszczonej w dębowej beczce.
Aby przybliżyć nieco publiczności klimat czasów w których startowały pierwsze balony, cała grupa występuje w kostiumach z epoki.
Szefem grupy jest pil.inst. Krzysztof Rękas (850 lotów balonami na ogrzane powietrze i na wodór).
Balon będzie eksponowany na plaży w Giżycku, a także wystartuje o wczesnych godzinach porannych z lotniska Kętrzyn Wilamowo.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, w sobotę o 18:30 planowana jest dość widowiskowa niespodzianka.
 
Zespół Akrobacyjny „Orlik”

W tym roku, w pierwszym dniu pokazów będziemy gościć największy zespół akrobacyjny Polskich Sił Powietrznych Zespół Akrobacyjny „Orlik”.
Warto wspomnieć, że „Orlik” jest minimalnie starszym rówieśnikiem naszych mazurskich pokazów. Powstał na kilkanaście miesięcy przed ich pierwszą edycją w 1999 roku.
W tegorocznych pokazach wystąpią w składzie 7 osobowym:
- kpt. pil. Dariusz Stachurski – lider formacji
- kpt. pil. Sebastian Kwiecień – I prawy prowadzony
- kpt. pil. Michał Czerwiec – I lewy prowadzony
- kpt. pil. Michał Anielak – II prawy prowadzony
- kpt. pil. Krzysztof Kidacki – II lewy prowadzony
- por. pil. Bartosz Niegrzybowski – prawy zamykający
- kpt. pil. Robert Paciorek – lewy zamykający
- kpt. pil. Zbigniew Kosterna – pilot rezerwowy
- kpt. pil. Adam Ginalski – komentator
Obecnie cały zespół lata na samolotach Orlik drugiej generacji PZL-130 TC-II. To samoloty napędzane silnikami o mocy 750 KM i rozwijające prędkość do 550 km/h.
 
Flying Bulls Aerobatic Duo czyli podwójna dawka Red Bulla

Na tegorocznych pokazach Mazury AirShow 2014 będziecie mieli okazję „pobrać” podwójną dawkę Red Bulla. Jest już oficjalne potwierdzenie premierowego występu Flying Bulls Aerobatic DUO.
To powołana w tym roku do życia nowa powietrzna formacja akrobacyjna w barwach Red Bull, którą tworzy dwóch przesympatycznych Czechów Stanislav Čejka – lider zespołu oraz Jan Rudzinskyj – skrzydłowy. Akrobacje wykonywać będą na dwóch supernowoczesnych, wyczynowych samolotach akrobacyjnych SBach 342 (XtremeAir 42, XA-42). W ogromnym skrócie, to jednostki wyposażone w silniki o mocy 315 KM, latające z prędkością maksymalną ponad 400 km/h, gotowe do przeciążeń +/- 10 G, i potrafiące wykonywać obroty wokół własnej osi prawie półtora raza na sekundę.
W tajemnicy możemy dodać, że piloci formacji bardzo chętnie pozują do zdjęć, zatem zapraszamy na miejsce ich bazowania czyli lotnisko Kętrzyn Wilamowo.
 
Grupa Poszukiwawczo - Ratownicza z Mińska Mazowieckiego – wojskowa jednostka Sił Powietrznych Polski przeznaczona do prowadzenia akcji w systemie narodowego ratownictwa lotniczego

W roku 2013 2. GPR miała swój debiut na Mazury AirShow. Zaprezentowała wraz z Mazurskim WOPR pokaz akcji ratownictwa wodnego z wykorzystaniem technik linowych na wielozadaniowym śmigłowcu W-3 Sokół konstrukcji i produkcji PZL świdnik. Swoim dynamicznym pokazem zachwycili publiczność i organizatorzy postanowili zaprosić ich także w roku 2014, gdzie ponownie zaprezentują swoje umiejętności. Pomiędzy pokazami dynamicznymi będą ze swoim śmigłowcem stacjonować na lotnisku Kętrzyn Wilamowo.
 
Pipera PA-18 „Super Cub” prezentować będzie na naszych pokazach przesympatyczna para z Niemiec. Nie będzie to ich pierwsza wizyta.

Samolot podczas odpoczynku zimowego przeszedł nie tylko pełen przegląd techniczny ale również otrzymał nowe malowanie pływaków.
 
United Consultants / STOL UC-1 „Twin Bee”

Czy pamiętacie naszą zeszłoroczną, trochę niespodziewaną atrakcję w postaci samolotu Republic RC-3 Seabee? Takiego samego, jakim James Bond, w którego się wcielał jeszcze wtedy Roger Moore, w filmie „Człowiek ze złotym pistoletem”.
Jego Seabee niestety nie skończył najlepiej (jak to z zabawkami u Bonda) ale za to dość spektakularnie (jak to z zabawkami u Bonda).
Natomiast w tym roku mamy dla Was kolejną perełkę. Otóż wspominany powyżej SeaBee cierpiał trochę z powodów niedoboru mocy. Wyposażony wprawdzie był w silnik 215 KM, jednak nie było to zbyt wiele w stosunku do jego potrzeb. Zrodzony więc z potrzeby, powstał w 1960 r., na bazie RC-3 SeaBee, dwusilnikowy UC-1 TwinBee. Zwiększono moc statku do 360 KM (2 * 180 KM) oraz jednocześnie ilość miejsc do 5.
Na świecie w ten sposób zostały przekonstruowane 23 szt. SeaBee, znana jest historia współczesna 17 z czego do dziś przetrwało 14 szt., z czego tylko jeden w Europie i to właśnie jego będziecie mieli okazję podziwiać zarówno na lotnisku w Kętrzynie jak i w powietrzu oraz, co najważniejsze – na wodzie.
Na co dzień ta piękna maszyna stacjonuje w Szwajcarii ale do nas przyleci prosto z wakacji w Szwecji.
 
De Havilland Canada DHC-2 „Beaver”

Wprost z Norwegii przybędzie do nas wodnosamolot produkcji.
Duży, siedmioosobowy górnopłat, wyposażony w silnik Pratt & Whitney o mocy 450 KM. Zaprezentuje się nam zarówno w powietrzu jak i na wodzie.
 
Aeroprakt A-24 „Viking”

Kolejna atrakcją tegorocznego Mazury AirShow będzie lekki, 2+1 osobowy (miejsce trzeciej osoby może być zastąpione powiększoną przestrzenią bagażową) wodnosamolot produkcji ukraińskiej . Samolot dostarczany jest właścicielowi w częściach, do samodzielnego składania.
 
Uwe Zimmermann

Uwe Zimmermann – nasz podniebny rockendrolowiec – Niemiec, biznesmen, mistrz wyścigów motorowych tego kraju, pilot akrobacyjny i zdecydowanie pasjonat tego, co robi. Swoją przygodę z lotnictwem zaczął jako dziecko od szybowców, następnie zrobił licencję pilota samolotowego, po czym wybrał się do Czech, do trenera czeskiej kadry narodowej w akrobacji by się tego sposobu latania nauczyć od razu od najlepszych. Nąstępnie wziął udział w wielu zawodach akrobacyjnych po czym doszedł do wniosku, latanie według ściśle oczekiwanego programu jest trochę nudne i rozpoczął swoją przygodę z pokazami akrobacyjnymi.
Latał na Zlinach, Giles 202 a obecnie na Extrze. On nawet pochodzi z Zagłębia Ruhry, gdzie Extra jest produkowana.
 
Lockheed C-130 „Herkules”

Na naszych pokazach zagości największy polski samolot transportowy Lockheed C-130 „Herkules”. Samolot przybędzie z 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.
Jest to najdłużej, nieprzerwalnie produkowany (ponad 50 lat) wojskowy transportowy samolot. Pomimo iż jego maksymalna masa startowa przekracza 70 ton a na swój pokład może zabrać ponad trzydzieści ton ładunku, 92 pasażerów lub 74 rannych z pięcioma zespołami medycznymi, może operować z nieutwardzonych pasów startowych z drogą rozbiegu o długości niewiele przekraczającej 400 m (przy masie 36’300 kg). Mógłby zatem bez kłopotu wylądować i wystartować z naszego aeroklubowego lotniska EPKE. Zresztą jest to największy i najcięższy samolot jaki potrafi wylądować na lotniskowcu.
A my będziemy mieli szansę go obejrzeć w drugi dzień Mazury AirShow 2014, 3 sierpnia.
 
Flying Bulls Aerobatics Team

Ulubieńcy naszych pokazów – czeska grupa Flying Bulls Aerobatic Team, w 2014 r. również pojawi się na mazurskim niebie. Będzie nam jak co roku niezmiernie miło ich gościć.
ALE!
Proszę się uzbroić w cierpliwość a być może wkrótce będziemy mieli dla Was miłą niespodziankę związaną z Latającymi Bykami.
 





strona główna dla pilota kalendarz imprez biuro prasowe kontakt