|
|
[ 2013.09.12 ] Kilka refleksji z Rajdu po Lotniskach Litwy!
Dobrze zorganizowana turystyka lotnicza coraz częściej jednoczy różne środowiska lotnicze, właścicieli samolotów i pilotów. Tak było i w ostatni piękny wrześniowy, słoneczny weekend (6-8.09.2013 r.) kiedy udaliśmy się samolotami do wschodnich sąsiadów.
Rajdy na lotniska Litwy organizowane przez Aeroklub Krainy Jezior mają już swoją kilkunastoletnią tradycję , które również w środowisku lotniczym zyskały uznanie. Nie wypada inicjatorom i organizatorom chwalić się jedną ze swoich licznych propozycji międzynarodowej turystyki lotniczej, realizowanej małymi samolotami. Może wobec tego postaram się ograniczyć jedynie do kilku wspomnień , nasuwających się podsumowań oraz refleksji z lotniczej wyprawy 12 samolotów na Litwę.
Samoloty ekipy Rajdu stanowiły bardzo zróżnicowany zestaw statków powietrznych. Najwięcej bo aż 6 samolotów ultralekkich (znakomicie prezentujące się), 1 w kategorii specjalnej i 5 w kategorii normalnej z flagowym, najbardziej zauważalnym i cięgle wzbudzającym zainteresowanie ANTKIEM. Ekipa osobowa rajdowiczy składała się z 25 bardzo kompatybilnych osób dobrze się z sobą czujących, uśmiechniętych i pogodnie przyjmujących łagodnie kreowany "reżim" organizacyjnych dyspozycji dla zrealizowania bogatego programu Rajdu.
Po czwartkowym wieczornym briefingu w Tawernie Awiatorów , wylot z Kętrzyna nastąpił w piątkowy ranek. Po kilku rozmówkach z ekipą TVP Olsztyn po godzinie 9-tej pierwsze samoloty wystartowały do Druskiennik. I tak rozpoczęliśmy kolejny pełen atrakcji lotniczy rajd.
Na lotniczej drodze załóg samolotów jako pierwsze były Druskienniki. Po zakotwiczeniu samolotów i zakwaterowaniu w hotelach główną atrakcją dla części ekipy było spotkanie na stoku narciarskim. W tym czasie pozostali relaksowali się turystycznie na statku płynącym rzeką Niemen do pięknego Liszkowa. Dalej nabranie sił (przez niektórych) w Aqua Parku i wieczorne spotkanie przy lokalnych smakołykach.
Sobotę(drugi dzień rajdu) rozpoczęto wczesną pobudką bo wyjazd na lotnisko ustalono na o 7.30 (wg naszego czasu 6.30) by jak najszybciej dotrzeć na lotnisko Rudiszki (ustalono godzinę 10-tą) do zaprzyja?nionych (Teresy i Tadeusza) właścicieli lotniska . Przesiadka na autokar, którym dotarliśmy do atrakcji Trok a następnie Wilna.
Po bardzo intensywnym zwiedzaniu atrakcji Wilna( m.in. Wieża TV, Katedra, wzgórze Gedymina, Ostra Brama i inne) na nocleg zakotwiczyliśmy w hotelu Panorama. Niektórzy niestrudzeni zwiedzaniem zaliczyli jeszcze Grill Brazil (w piwnicach o sklepieniach z XVII w)którego właścicielem jest litewski pilot mający na swym koncie lotniczych doświadczeń turystyczny lot swoim samolotem dookoła świata.
W trzecim dniu mimo niedzieli pobudka o 6-stej czasu litewskiego (o 5-tej naszego) by zrealizować kolejne plany. Powrót na lotnisko w Rudiszkach. Złożenie planu na przelot nad Solecznikami (przy granicy z Białorusią) i Wilnem. Przygotowanie samolotów a po gotowości całego zespołu, wylot w ustalonej kolejności z zaprzyja?nionych Rudiszek trasą przez Soleczniki, Wilno, Troki na kolejne lotnisko Aleksotas w Kownie.
To był wyjątkowy przelot !
W wyjątkowo zdyscyplinowanym szyku nad Solecznikami - by z inspiracji Szymona M. wzmocnić wie? z Polakami tam mieszkającymi a następnie low pass nad pasem startowym międzynarodowego lotniska w Wilnie. Niski przelot w szyku nad pasem najważniejszego lotniska komunikacyjnego Litwy sprawił pilotom wiele radości i umożliwił nabranie wyjątkowego doświadczenia. Był to fantastyczny widok 11 samolotów (jeden wcześniej musiał wrócić do domu) lecących kilkanaście metrów nad pasem startowym lotniska. Fantastyczny dla załóg naszych samolotów , pasażerów oczekujących na odlot ale i personelu zarządzającego ruchem na lotnisku Wilno. Dalej spojrzenie z góry (samolotu) na Wilno, Troki i lądowanie u Algimantasa Dyrektora Aeroklubu w Kownie.
Na starówkę Kowna wprawdzie mieliśmy nie wiele czasu bo tylko 1.5 godziny jednak po tylu wcześniejszych atrakcjach, "głód" nowych atrakcji w Kownie ale i żołądka (cepelinami) został skutecznie zaspokojony. Powrót na lotnisko Aleksotas, wręczenie certyfikatów dla uczestników Rajdu i wylot do Polski dla większości ekipy zamykał program Rajdu.
Reasumując! Wszystkie samoloty wróciły bezpiecznie na macierzyste lotniska. Skład osobowy Rajdu (piloci i załogi samolotów) znakomity. Poczucie humoru, odpowiedzialność i dyscyplina lotnicza godna upowszechniania dla innych imprez. Program bardzo napięty, może trochę dla niektórych wyczerpujący ale bardzo dobrze skomponowany w ramach maksymalnego wykorzystania możliwości turystycznych odwiedzanych miejsc. Cała trasa Rajdu, odwiedzane lotniska , przelot nad lotniskiem komunikacyjnym, briefingi stanowiły dobra praktykę lotniczą, która zapewne pozostanie w pamięci wszystkich pilotów. Pogoda rewelacyjna ... bo dobrym ludziom się należała!
A tak już na koniec! Wielkie słowa podziękowania za pomoc organizacyjną w Druskiennikach i Kownie należą się dla Algimentas Z. oraz szczególne dla nieocenionej Teresy M. i Tadeusza S. z Rudiszek ale to m.in. dzięki nim możemy pobyt w Trokach i Wilnie uznać za wyjątkowo udany. Podziękowania należą się również dla Piotra Sz. (mimo poważnych kłopotów żołądkowych) za "operacje low pass Wilno" oraz Honorowemu Komandorowi Rajdu Jerzemu K.
Dziękuję również wszystkim uczestnikom ekipy rajdowej za wzorową współpracę i zrozumienie potrzeby napiętego przez organizatora (ST)czasowo programu. Z taką ekipą! Ze wszystkimi z Rajdu jestem gotów natychmiast powtórzyć ten rajd i polecieć na kolejne. A więc do zobaczenia!
Stanisław Tołwiński
|
|
|
|
|
Pokazy lotnicze pn. "Mazury Airshow" są kontynuacją kilkunastu lat
bardzo dobrych dokonań i pozytywnych doświadczeń Festynów Lotniczych
Mazury. Założeniem imprezy - pokazów lotniczych w nowej formie,
organizowanych nad jeziorem Niegocin w Giżycku jest zaprezentowanie
pięknego widowiska dla kilkudziesięciu tysięcy obserwatorów
zgromadzonych na plaży miejskiej, w porcie Żeglugi Mazurskiej, na
statkach i innych jednostkach pływających oraz dookoła jeziora. Jedyna
tego typu lotniczo-wodniacka impreza jest konsekwentnie realizowana jako
inicjatywa "non profit" a wstęp dla wszystkich obserwatorów jest wolny -
bezpłatny. W pokazach lotniczych "Mazury AirShow" zawsze uczestniczą
najlepsze zespoły akrobacyjne i wodnosamoloty oraz wspaniali piloci
wykonujący akrobacje indywidualne, krajowi i zagraniczni. Elementem
towarzyszącym "Mazury Airshow" są zawsze loty promocyjne nad Mazurami i
bardzo efektowna wystawa samolotów na lotnisku Wilamowo.
|
|
|
Aeroklub Krainy Jezior od 1999 roku realizuje zadania statutowe i
skutecznie pełni funkcje zarządzającego lotniskiem Kętrzyn Wilamowo oraz
organizatora licznych imprez lotniczych - krajowych w tym wiele o
szerokim wydźwięku międzynarodowym. Najważniejszą i unikalną co do
miejsca realizacji (nad j.Niegocin) imprezą są pokazy lotnicze "Mazury
AirShow". Więcej w zamieszczonym na stronie kalendarzu imprez. Za organizację licznych imprez i popularyzację lotnictwa, AKJ w 2005 roku otrzymał honorową nagrodę "Błękitne Skrzydła"
przyznaną przez Krajową Radę Lotnictwa i redakcję Magazynu Lotniczego
"Skrzydlata Polska". W-MROT dwukrotnie (w 2008 i 2011 r.) przyznała AKJ
certyfikat "Turystyczny Produkt Roku" jako dowód uznania dla
realizowanych inicjatyw dla popularyzacji turystyki lotniczej. W 2008
roku również Marszałek Województwa Warmińsko - Mazurskiego uznając
dokonania AKJ wyróżnił nas prestiżową statuetką "Najlepszy Produkt i Usługa Warmii i Mazur".
W 2009 roku Minister Sportu i Turystyki w uznaniu wkładu w inicjatywy
wzbogacające ofertę turystyczną Mazur, wyróżnił AKJ Honorową Odznaką "Za Zasługi dla Turystyki". W ramach internetowego plebiscytu "Lotnicze Orły 2011" AKJ został wyróżniony statuetką Lotniczego Orła
w kategorii promotor roku 2011 (promotor Mazur i lotniczych
możliwości). Od listopada 2009 r. siedziba biura AKJ mieści się w
Giżycku.
|
|
|
Program p.n. "FlyTour" jest inicjatywą przygotowania zespołu osób
oraz ofert do obsługi załóg samolotów w ramach lotniczej turystyki na
lotniska w Polsce, rajdów po lotniskach polskich i zagranicznych oraz
zgłaszanych wylotów zagranicznych. Zespół programu "FlyTour" ma
być skutecznym partnerem pilotów i organizatorów lotniczych przelotów w
zakresie zabezpieczenia wszystkich spraw wynikających z logistyki
potrzeb obsługi samolotów oraz załóg nimi podróżujących. Sprawy paliwa,
zabezpieczenia postoju samolotów (na płycie lotniska i w hangarze),
hotele, przewodnicy, Rent a Car, komunikacja w rejonie lotnisk,
specjalny (indywidualny) program turystyczny na okres pobytu ale i inne
potrzeby wynikające z życzeń indywidualnych są i zawsze będą domeną
naszego Koordynatora Programu "FlyTour". Kontakt na mail:
flytour@lotniskoketrzyn.pl lub wilamowo@lotniskoketrzyn.pl, ew. tel/fax
+48897524521 lub +48503172835. Służymy radą i pomocą oraz zawsze i we
wszystkich sprawach jesteśmy do Państwa dyspozycji.
|
|
|
Fundacja "Military Park" założona przez Stanisława Tołwińskiego,
jest inicjatorem i konsekwentnie tworzy na Lotnisku Kętrzyn Wilamowo
(byłym lotnisku super tajnej wojennej Kwatery Hitlera) Kompleks Edukacyjno-Historyczny
ukierunkowany na promocję wojska oraz popularyzację obronności,
gromadzenie i eksponowanie bojowego sprzętu wojskowego jak i
organizowanie ciekawych inicjatyw proobronnych - atrakcyjnych dla
sympatyków wojskowości. Najważniejsze imprezy Fundacji - otwarte dla
licznej publiczności i realizowane na lotnisku Kętrzyn Wilamowo - to Wojskowa Majówka, Młodzieżowy Turniej Strzelecki i Mazurskie Manewry Techniczno-Obronne - wspierane środkami MON. Bieżącą współpracę utrzymuje z DWiPO MON, 15 GBZ oraz WKU w Giżycku.
|
|
|
Aeroklub Krainy Jezior za imprezy lotnicze został wyróżniony w 2008 roku
statuetką "Najlepszy Produkt i Usługa Warmii i Mazur". Prestiżowa
nagroda przyznawana jest corocznie w konkursie organizowanym przez Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, we współpracy z
redakcjami "Gazety Olsztyńskiej", "Dziennika Elbląskiego" oraz Polskiego
Radia Olsztyn. Kryteria brane pod uwagę przy jej przyznawaniu to:
jakość obsługi, zgodność usługi z oczekiwaniami klienta, innowacyjność,
konkurencyjność, opinie odbiorców, usługi dodatkowe oraz promocja
regionu poprzez usługę.
|
|
|