Akrobacja

The Flying Bulls

Czeska grupa akrobacyjna, której historia sięga lat 60. ubiegłego wieku. Ogromnie doświadczeni piloci akrobacyjni prezentują niewiarygodna precyzję i wielki kunszt lotniczy. Latające Byki wykonuja między innymi niewiarygodną ewolucję zwaną "lustro". Liderem zespołu i pilotem prowadzącym jest kobieta - Radka Machova. Obecnie zespół lata na czterech samolotach Zlin 50LX w malowaniu sponsora - firmy Red Bull.

Grupa Akrobacyjna Żelazny

Kiedy na niebie pojawiają się charakterystyczne czerwone Zliny Żelaznych można być pewnym, że rozpocznie się niezwykły spektakl. Członkowie legendarnej polskiej cywilnej grupy akrobacyjnej znani są na całym świecie, biorą udział i zdobywają nagrody na Mistrzostwach Polski, Europy i świata. Liderem zespołu jest Mistrz Polski i Europy - Wojciech Krupa. W tym roku Żelaźni zaprezentują się z nowym ekscytującym programem.

Kauno Aeroklubas

Piloci z zaprzyjaźnionego litewskiego aeroklubu w Kownie latają na świetnych radzieckich maszynach szkolnych Jakowlew Jak-52. Nie są to samoloty wyczynowe, ale doskonale nadają się do prezentacji figur akrobacji zespołowej i indywidualnej. Litwini słyną z nieprzeciętnej precyzji z jaką wykonują swoje pokazy.

Biało-Czerwone Iskry

Wojskowy zespół akrobacyjny latający na odrzutowcach szkoleniowych TS-11 Iskra. Odstępy pomiędzy maszynami podczas pokazu wynoszą po kilka metrów, ich prędkość sięga 600 km/h, a przeciążenia osiągają nawet 6G. Bezpieczne wykonywanie pokazu w tych warunkach możliwe jest tylko dzięki bardzo dużemu doświadczeniu pilotów wchodzących w skład zespołu.

3AT3 Formation Flying Team

Najmłodszy stażem polski zespoł pokazowy. Latają na ultralekkich samolotach AT-3 i wykonują przeloty w szyku i niektóre figury akrobacyjne. Pomimo ograniczeń jakie nakładają na pilotów możliwości samolotów ich pokaz jest emocjonujący i pełen wdzięku.

Christen Eagle II i Marek Szufa

Niezwykle zwinny i szybki dwupłatowiec zaprojektowany specjalnie z myślą o akrobacji, a za jego sterami jeden z najlepszych polskich pilotów akrobacyjnych. Przyznajcie sami, że to zestawienie, które gwarantuje niezapomniane przeżycia.


Extra 300L i Robert Kowalik oraz Ireneusz Jesionek

Chyba najpopularniejszy współczesny samolot wyczynowy konstrukcji niemieckiej, a w nim Mistrzowie Polski w Akrobacji Samolotowej. Ogromna lekkość maszyny i potężna moc silnika pozwalają na wykonywanie wszystkich znanych figur akrobacyjnych, podczas których przeciążenia mogą dochodzić nawet do 10G! Zespół pilot-maszyna wykona oszałamiającą wiązankę pętli, półpętli, beczek sterowanych i autorotacyjnych, wywrotów, ślizgów itp.

Extra 300S i Uwe Zimmerman

Kolejna Extra a za jej sterami doskonały niemiecki pilot wyczynowy znany już polskiej publiczności m.in. z pokazów w Krakowie. Uwe Zimmerman mówi, że uwielbia latać i pokazy to dla niego sama przyjemność. I rzeczywiście - widać, że podczas pokazu świetnie się bawi, a publiczność wraz z nim.



Wodnosamoloty

PBY Catalina

Wielka historyczna łódź latająca produkcji amerykańskiej, z możliwością lądowania również na podłożu stałym. Została zbudowana w 1935 roku na zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej. Była używana w czasie II wojny światowej jako maszyna rozpoznawcza. Rozpiętość skrzydeł tego samolotu wynosi ponad 30 m czyli tyle co pasażerskiego Boeinga 737. Na Mazurach zobaczymy wodowanie i start z wody tego niezwykłego samolotu.

Mi-14PŁ

Potężny śmigłowiec Marynarki Wojennej przystosowany do lądowania na wodzie. Maszyna służy w ratownictwie morskim oraz do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych. Podczas Mazury Airshow 2010 oprócz startu i lądowania na wodzie zobaczymy Mi-14 podczas pokazy ratownictwa morskiego.

CH-7 Compress

Ultralekki dyspozycyjny śmigłowiec wyposażony w pływaki, co pozwala mu na lądowanie na wodzie.

Super Petrel

Ultralekki samolot amfibia, mogący lądować na wodzie i na lądzie. Podobnie jak w ubiegłym roku zobaczymy w jej wykonaniu wodowanie i start z wody oraz "kołowanie po wodzie".

Aeroprakt A-24

Ultralekki samolot produkcji ukraińskiej, przystosowany do operwania zarówno z wody jak i z lądu. Zabiera na pokład trzy osoby lub dwie osoby z dużą ilością bagażu. Ciekawostką są przesuwne drzwi pozwalające bezproblemowo wysiadać podczas dryfowania na wodzie.

Cessna 172 na pływakach

Dobrze znany wszystkim fanom lotnictwa samolot dyspozycyjny wielozadaniowy tym razem w wersji przystosowanej do lądowania również na wodzie.



Historyczne

Dakota DC-3

Legendarny amerykański samolot transportowy, stworzony w 1935 roku na zamówienie American Airlines. DC-3 okazał się samolotem niezwykle udanym, długowiecznym i wdzięcznym w eksploatacji. Przez ponad 30 lat po II wojnie światowej podejmowano nieskuteczne próby stworzenia samolotu, który byłby godnym następcą DC-3. Dakota może lądować prawie wszędzie - wystarczy jej 700 m w miarę równego terenu.

Jakowlew Jak-18

Bardzo wdzięczny i elegancki radziecki samolot szkoleniowy z lat 40. jest rozwinięciem innej konstrukcji Aleksandra Jakowlewa - modelu UT-2L. Samolot wyposażony jest w chowane podwozie co w tamtych czasach było rzadkością. Prototyp oblatano na początku 1946 r., a produkcję seryjną rozpoczęto w 1947 r. Jak-18 szybko stał się podstawowym sprzętem szkolnym armii i aeroklubów, gdzie zastąpił m.in. przestarzałe samoloty Po-2.

Luscombe Silvaire Phantom 2

Współcześnie wyprodukowany egzemplarz będący kopią legendarnych samolotów z lat 30. XX wieku. Jest to niezwykle piękna maszyna, której kadłub wykonano z aluminium i wypolerowano nie umieszczając na nim żadnego malowania. Dzięki temu maszyna lśni w słońcu jak lustro. Podczas Mazury Airshow Luscombe Phantom zaprezentuje się polskiej publiczności po raz pierwszy!

Boeing Stearman

Samolot znany pierwotnie pod nazwą Stearman Model 75 to dwupłatowiec oblatany w 1936 roku. Początkowo przeznaczony był do szkolenia pilotów wojskowych USAAF oraz amerykańskiej marynarki wojennej. W okresie II wojny światowej używany był również pod nazwą Kaydet przez kanadyjskie siły zbrojne. Po wojnie większość maszyn tego typu trafiła na rynek cywilny, gdzie służyły jako popularne samoloty sportowe i rolnicze.

CSS-13

Polska wersja licencyjna radzieckiego samolotu Po-2. Produkcję rozpoczęto pod koniec lat 40. XX wieku. Powstały samoloty w wersji szkolnej, sanitarnej, rolniczej, a także pojedyncze samoloty dyspozycyjne, a nawet bombowe. Maszyna została zaprojektowana w latach 20. w biurze konstrukcyjnym Polikarpowa. Bardzo prosta i niezawodna konstrukcja zapewniła samolotowi ówcześnie świetlaną karierę.

Bucker Jungmann

Niemiecki samolot szkolenia podstawowego dla pilotów Luftwaffe przed II wojną światową. Wybrano go ze względu na dużą zwinność i wytrzymałość. Dzięki świetnym własnościom pilotażowym i atrakcyjnej sylwetce, samolot cieszy się wielką sympatią kolekcjonerów na całym świecie.

DH-82 Tiger Moth

Samolot szkoleniowy opracowany i produkowany od 1930 r. w brytyjskiej wytwórni lotniczej De Havilland. Szkolono na nim początkowo pilotów Royal Air Force, później również pilotów z innych krajów: Australii, Cejlonu, Danii, Egiptu, Francji, Grecji, Holandii, Indii, Kanady, Litwy, Mozambiku, Norwegii, Nowej Zelandii, Peru, Rodezji, Szwajcarii i Szwecji. W czerwcu 1934 roku jeden egzemplarz zakupiła również Polska.

PZL TS-8 Bies

Bies został skonstruowany na potrzeby wojska jako nowoczesny samolot szkolono-treningowy z trójkołowym podwoziem. Samolot potrzebny był do szkolenia wstępnego przyszłych pilotów odrzutowców. TS-8 miał dobre własności pilotażowe i osiągi, dobrze wykonywał figury akrobacji. Bies był pierwszym naprawdę nowoczesnym samolotem zaprojektowanym i budowanym w Polsce po wojnie, z użyciem silnika polskiej konstrukcji.

Piper Cub

Samolot powstał na początku lat 30. XX wieku jako prosty w obsłudze i pilotażu samolot szkolny. Wersja cywilna nosiła oznaczenie J-3 a wojskowa L-4. Samoloty dla wojska budowano z myślą o krótkiej eksploatacji; miały latać dwa lata przy minimalnym nakładzie pracy na obsługę, następnie miały być złomowane. Historia pokazała, że wiele z nich lata już 60 lat i ma się dobrze. Produkcja Cubów wraz z rozmaitymi wersjami i modyfikacjami przekroczyła 23 tysiące egzemplarzy.



Współczesne

M-28 Skytruck

Skytruck to polska modyfikacja radzieckiego samolotu pasażersko-transportowego An-28. W Polsce opracowano udane modyfikacje konstrukcji dla lotnictwa Marynarki Wojennej RP – wersje dla ratownictwa i rozpoznania morskiego (wersja An-28B1R lub An-28RM Bryza) oraz wersję transportowo-desantową dostosowaną do zrzutu ładunków w locie przez tylne drzwi ładowni. Po zastosowaniu silników Pratt & Whitney w 1993 roku maszynie nadano oznaczenie PZL M-28 Skytruck.

MP-02 Czajka

Nowoczesny polski samolot ultralekki produkcji firmy Aero Kross. Czajka może służyć do szkolenia pilotów oraz do latania rekreacyjnego.



śmigłowce

Eurocopter EC-135

Nowoczesny dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy, produkowany przez koncern Eurocopter. śmigłowiec wykorzystywany jest najczęściej przez policję, służby ratunkowe, a także przez użytkowników korporacyjnych oraz do transportu prywatnego. śmigłowiec dopuszczony jest do lotów bez widoczności - tylko na przyrządach (IFR). W Polsce wdrażany do wykorzystania w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym.

Bell 407

Bell 407 to śmigłowiec wielozadaniowy produkcji amerykańskiej przenaczony do użytku cywilnego zbudowany w oparciu o bardzo znany model 206 w wersji "LongRanger". Główna różnica w stosunku do poprzednika to 4-płatowy wirnik (w LongRangerze – 2-płatowy). Egzemplarz, który zobaczymy w Giżycku to luksusowa VIP-owska taksówka powietrzna.

PZL W-3W Sokół

Wielozadaniowy śmigłowiec produkcji polskiej. Powstało wiele wersji tej maszyny, zarówno cywilnych (pasażerska, pasażerska VIP, ratownicza) jak i wojskowych (transportowa, szturmowa, przeciwpancerna, ratownictwa morskiego, do zwalczania okrętów podwodnych).

Eurocopter EC-130

Jednosilnikowy śmigłowiec francusko-niemieckiego koncernu Eurocopter. Głównym zastosowaniem EC-130 jest transport pasażerów. śmigłowiec został skonstruowany i początkowo był produkowany we francuskiej fabryce Aérospatiale jako model AS 350 oraz AS 355. Produkowano również wersje wojskowe - AS 550 oraz AS 555 Fennec.

Robinson R44 Raven

Robinson to jeden z najpopularniejszych śmigłowców na świecie. Produkowany jest w USA w wielu wersjach dla różnorakich zastosowań. Poza podstawową funkcją pasażerską, R44 wykorzystywany jest do celów obserwacyjno-poszukiwawczych oraz jako tzw. newscopter (śmigłowiec transmisyjny TV - w Polsce uzytkowany m.in. przez TVN24)



Inne statki powietrzne

Wiatrakowiec

Wiatrakowiec to maszyna podobna nieco do śmigłowca, z tą różnicą, że główny wirnik nie jest napędzany i obraca się tylko dzięki naciskowi powietrza, co powoduje jednocześnie wytworzenie wystarczającej siły nośnej aby utrzymać maszynę wiatrakowiec w powietrzu. Wehikuł ten porusza się się dzięki śmigłu napędzanemu silnikiem a umieszczonemu z reguły za kabiną pasażerską. Współczesne wiatrakowce produkowane są między innymi w Polsce pod nazwą Xenon.

Motolotnia

Motolotnia to bardzo lekki statek powietrzny składający się z tzw. wózka, w którym znajduje się silnik ze śmigłem i siedzenia dla pasażerów oraz ze skrzydła wykonanego z tkaniny naciagniętemu na konstrukcję z lekkich stopów.

Spadochron

Samolot w plecaku jak nazywają niektórzy ten specyficzny statek powietrzny to specjalnej konstrukcji skrzydło składające się jedynie z materiałowej powłoki która odpowiednio zszyta napełnia się powietrzem i pozwala na bezpieczne szybowanie i lądowanie. Fanatycy tej gałęzi lotnictwa twierdzą że wrażenia skoku spadochronowego nie da się porównać do niczego.

Balony

Balon to zupełnie inny statek powietrzny niż samoloty czy śmigłowce. Głównym elementem balony jest wytrzymała czasza wypełniana rozgrzanym powietrzem lub gazem lżejszym od powietrza. Pod spodem zamocowana jest gondola (koszyk) dla pasażerów. Balony nie mają napędu i poruszają się jedynie dzięki sile wiatru.





strona główna dla pilota kalendarz imprez biuro prasowe kontakt