|
|
UWAGA: informacje bieżące z przebiegu Mazury AirShow 2013 znajdują się na Facebook Mazury AirShow
Data: 2005-06-02 |
skan |
źródło: Życie Kętrzyna |
REKORDOWA ILOŚĆ SAMOLOTÓW NA LOTNISKU KĘTRZYN WILAMOWO
111 statków powietrznych przybyło na mazurskie lotnisko Kętrzyn Wilamowo podczas IV Europejskiego Jarmarku Lotniczego, który odbył się 27-29 maja 2005. Taka ilość maszyn na lokalnym lotnisku to prawdziwa rzadkość. W sobotę na płycie lotniska Wilamowo stało jednocześnie ponad 70 samolotów. Ogółem na Jarmark przyleciało 85 samolotów i ULM-y, 4 motoszybowce, 15 motolotni i 7 różnych śmigłowców - Robinson, Eurokopter, Aeroprakt 22, Mi-8 i W-3 Sokół. Wśród awionetek znalazły się samoloty typu: Moran, Cessna, Piper Cup, Zlin-42, Tampico, Lambda, Tulak, Zephyr i wiele innych. Załogi przyleciały z całej Polski oraz Niemiec, Wielkiej Brytanii, Litwy i Czech.
Publiczność Jarmarku mogła podziwiać samoloty na płycie lotniska oraz w powietrzu, wykonano 485 operacji lotniczych.
W przyjacielskiej atmosferze wspólnie spędzali czas piloci i uczestnicy imprezy, zarówno wymieniając się doświadczeniami, jak i prowadząc gorącą dyskusję na temat kondycji polskiego małego lotnictwa podczas panelu dyskusyjnego w hangarze. W dyskusji moderowanej przez Krzysztofa Krawcewicza - redaktora naczelnego "Przeglądu Lotniczego Aviation Revue" brali udział Krzysztof Kapis - prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Ryszard Jaxa-Małachowski - wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Gromosław Czempiński - prezes Aeroklubu Polskiego, Jerzy Siatkowski - sekretarz generalny Aeroklubu Polskiego oraz aktywna grupa środowiska reprezentującego lotnictwo ultralekkie. Burzliwa, ale konstruktywna dyskusja trwała ponad 2 godziny i skupiła około 60 osób.
Mimo, że Europejski Jarmark Lotniczy ma przede wszystkim integrować środowisko lotnicze i stwarzać okazję do kontaktu publiczności z lotnikami i ich maszynami, to w programie znalazł się także element widowiskowy - pokaz akrobacji wykonywany przez litewski duet akrobacyjny z Kowna. Samoloty typu Jak-52 wykonują akrobacje w odległości zaledwie paru metrów od siebie. Wymaga to ogromnej prezcyzji i skupienia, a nie jest to łatwe przy 34-stopniowym upale. Litewscy piloci między pokazami zapraszali do swoich samolotów na krótki przelot, dla odważnych połączony z małymi akrobacjami.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się śmigłowce ratunkowe Lotniczej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Bydgoszczy - Mi-8 i Sokół W-3. Publiczność nie tylko mogła zajrzeć do wnętrza maszyn i obejrzeć sprzęt ratowniczy, ale także porozmawiać z załogą. Piloci pokazali na pożegnanie możliwości obu śmigłowców w tzw. "próbie", pokaz wzbudził szczery podziw i respekt publiczności. Śmigłowce wisiały tuż nad ziemią, wznosiły się w zawrotnym tempie, wykonywały precyzyjne obroty, cofnięcia i inne figury nad samą ziemią, zakończone lotem nad lotniskiem.
Wielu lotników skorzystało z okazji wykonania lotniczych badań lekarskich, które przeprowadziła na wyjazdowej sesji komisja lekarska z Głównego Ośrodka Badań Lotniczo-Lekarskich z Wrocławia.
W sobotę od godziny 15.00 rozpoczęło się lądowanie samolotów Zlotu Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, zrzeszającego prywatnych właścicieli samolotów. W zlocie wzięło udział około 30 załóg, natomiast w samej konkurencji nawigacyjnej brało udział 21 samolotów krajowych i zagranicznych. Samoloty wystartowały z Szyman na lotnisko Wilamowo, gdzie sędzia rajdu odbierał od załóg tzw. "spowiedż" czyli informacje, które musieli zdobyć po trasie członkowie załogi - miejsca zdjęć i znaków. Trafność i ilość odnalezionych na ziemi punktów jest obok czasu przelotu częścią składową punktacji. Sędzia rajdu skomentował wysiłki załóg jako bardzo satysfakcjonujące pod względem dbałości o bezpieczeństwo i kulturę lotu.
Zwycięzców rajdu poznaliśmy podczas wieczoru w Tawernie Awiatorów. Nagrodę za zajęcie I miejsca w rajdzie oraz Puchar Starosty Kętrzyńskiego dla najlepszej załogi polskiej odebrała załoga w składzie: Błażej Krupa- pilot i Robert Mroczek - nawigator. Zwycięzcy otrzymali rzeżbione statuetki, a wszyscy uczestnicy zostali uhonorowani dyplomami. Nagrodę specjalną otrzymała też załoga, która zajęła ostatnie miejsce - były to...lupy. Puchar Starosty Kętrzyńskiego dla najlepszej załogi zagranicznej odebrali: Monika Zineviciute - nawigator i pilot Igor Pozamantir z Litwy.
|
|
|
|
|
Aeroklub Krainy Jezior to Aeroklub Regionalny realizujący zadania statutowe Aeroklubu Polskiego. Od 1999 roku skutecznie pełni funkcje zarządzającego lotniskiem Kętrzyn Wilamowo i organizatora licznych imprez lotniczych - krajowych oraz o szerokim wydźwięku międzynarodowym. Za organizację licznych imprez i popularyzację lotnictwa, AKJ w 2005 roku otrzymał honorową nagrodę "Błękitne Skrzydła" przyznaną przez Krajową Radę Lotnictwa i redakcję Magazynu Lotniczego "Skrzydlata Polska". W 2009 roku Minister Sportu i Turystyki w uznaniu wkładu w inicjatywy wzbogacające ofertę turystyczną Mazur, wyróżnił AKJ Honorową Odznaką "Za Zasługi dla Turystyki". Od listopada 2009 r. siedziba biura AKJ mieści się w Giżycku.
|
|
|
Fundacja "Military Park" jest inicjatorem i konsekwentnie tworzy na byłym lotnisku super tajnej Kwatery Hitlera Kompleks Edukacyjno-Historyczny, którego celem m.in. jest tworzenie aktywności służącej promocji - popularyzacji obronności, gromadzenie i eksponowanie bojowego sprzętu wojskowego oraz organizowanie ciekawych inicjatyw proobronnych - atrakcyjnych dla sympatyków wojskowości.
|
|
|
Aeroklub Krainy Jezior za imprezy lotnicze został wyróżniony w 2008 roku statuetką "Najlepszy Produkt i Usługa Warmii i Mazur". Prestiżowa nagroda przyznawana jest corocznie w konkursie organizowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, we współpracy z redakcjami "Gazety Olsztyńskiej", "Dziennika Elbląskiego" oraz Polskiego Radia Olsztyn. Kryteria brane pod uwagę przy jej przyznawaniu to: jakość obsługi, zgodność usługi z oczekiwaniami klienta, innowacyjność, konkurencyjność, opinie odbiorców, usługi dodatkowe oraz promocja regionu poprzez usługę.
|
|
|