Kalendarium historyczne
1910 w firmie Friedricha Festa z Reszela wyprodukowano samolot projektu inżyniera Bloessa z Kętrzyna. Maszyna była jednopłatowcem z silnikiem o mocy 50 KM. Samolot miał 10 m długości i 14 m szerokości i ważył 450 kg.
1929 nad terenami dzisiejszego lotniska Kętrzyn Wilamowo przeleciał ogromny sterowiec LZ 127 Graf Zeppelin . Prawdopodobnie podczas swojej podróży dookoła świata, która rozpoczęła się 7 sierpnia w Lakehurst i trwała miesiąc.
Parametry techniczne sterowca LZ-127 Graf Zeppelin :
długość 236,6 metrów
średnica 30,5 metrów
pojemnośc 105 000 metrów szesciennych w tym,
gaz nosny (wodór) ok 75 000 m
gaz napedowy (gaz Blaua) ok 30 000 m
masa własna 58 000 kg
masa uzyteczna 15 000 kg
napęd : 5 umieszczonych w gondolach silników Maybach o
mocy 388 kW (530 KM) każdy
prędkośc maksymalna 125 km/h
predkości przelotowe były zwykle niższe oscylujac wokół 100-110 km/h w
zalezności od siły i kierunku wiatru & nbsp;
liczba pasażerów 20
liczba członków załogi 40
1929-1935 Komunikację lotniczą Rzeszy z Prusami Wschodnimi – z Krainą Wielkich Jezior Mazurskich – utrzymywano z wykorzystaniem wodnosamolotu. Wodnosamolot Dornier Do X kursując do Giżycka zabierał do 100 osób, dysponując miejscami na 2 pokładach (na wyższym dla VIP a na dolnym turystyczne).
Samolot "DO X" był handlowym statkiem powietrznym. Został zaprojektowany po pierwszej wojnie światowej w niemieckiej Dornier- Werke i zbudowany w roku 1929. W swoim czasie był zdecydowanie największym samolotem na świecie. Został wycofany z eksploatacji w 1935r. Dalsze jego używanie było nieopłacalne w wyniku różnych problemów związanych z bezpieczeństwem.
Zamieszczone zdjęcie zostało wykonane przez mieszkańca Kętrzyna (Rastenburga) podczas imprezy na jeziorze Niegocin w Giżycku (Lotzen). Zainteresowani większą ilością szczegółów i informacji o tym ciekawym samolocie zapraszamy na:
http://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?t=1271
http://tinyurl.com/y9mxv8a
http://tinyurl.com/ygqhc8y
1935 powstało lotnisko sportowe Weischnuren (obecnie Wajsznory) a po wojnie nazwane od nieistniejącego już majątku Wilhelmsdorf (obecnie Wilamowo), Kętrzyn Wilamowo.
1940 lipiec podjęto decyzje o budowie tajnej kwatery Hitlera nazywanej „Wilczy Szaniec”. Stanowiła ona 200 budynków: schrony, baraki , elektrownie, dworzec kolejowy i najważniejsze - lotnisko
1941 grudzień oddano po przedłużeniu do użytku pas startowy . Był on przystosowany do obsługi samolotów (w wersji pasażerskiej) Ju-52 i czteromotorowych Focke-Wulf 200 Fw Condor jego kształt jest taki jak obecnie - w literę X.
1942 8 luty. zaraz po starcie rozbił się samolot z Fritzem Todtem ministrem przemysłu zbrojeniowego III Rzeszy.
1944 20 lipca po nieudanym zamachu na Hitlera, z lotniska odleciał do Berlina samolotem typu „He 111” Claus von Stauffenberg oficer niemiecki, szef sztabu armii rezerwowej.
1944 po 20 listopada trwała ewakuacja supertajnej kwatery Hitlera – Wilczego Szańca oraz przygotowania do jej likwidacj
1945 24 stycznia w gierłowskim lesie nastąpiły potężne eksplozje. To saperzy armii niemieckiej likwidowali “Wolfsschanze”. Do wysadzenia ciężkiego bunkra potrzebowano 8-12 ton materiału wybuchowego, w zależności od kubatury obiektu.
1945 opustoszałe lotnisko wykorzystywała Armia Czerwona
1954 6 października o godzinie 13.00 z Lotniska Wilamowo wystartował samolot z więźniem stanu Kardynałem Stefanem Wyszyńskim. Przewożono go z dotychczasowego miejsca zesłania w Stoczku Klasztornym do Prudnika w województwie opolskim.
1973 – 11 czerwca powstaje Aeroklub Kętrzyński
1976 w Karolewie powstało Technikum Mechanizacji Rolnictwa o specjalizacji agrolotniczej. Uczniowie korzystali z Ośrodka Doświadczalnego Instytutu Lotnictwa „Agrolot”
1983 – rozwiązanie przez Aeroklub Polski Aeroklubu Kętrzyńskiego ze względu na zanik działalności aeroklubowej i aktywności członków oraz brak zainteresowania władz lokalnych. Lotnisko ulega systematycznej degradacji i prawie znika z mapy lotniczej Polski
1998 - w wyniku przetargu lotnisko zostało zakupione przez osoby prytawtne
1998 4 września - spotkanie założycieli Aeroklubu Krainy Jezior
1998 18 wrzesnia - pozytywne rozpatrzenie przez Aeroklub Polski wniosku o reaktywowanie Aeroklubu Ketrzyńskiego,funkcjonującego od tego momentu pod zmienioną nazwa - AEROKLUB KRAINY JEZIOR
1999 sierpień - pierwsza z cyklu imprez lotniczych, popularyzujących lotnictwo. Poczatek ery ogromnej aktywności i intensywnej reaktywacji lotniska Kętrzyn Wilamowo.